Världshälsodagen! Fira med en halvtimmes träning.

En halvtimme träning om dagen kan alla få till och det kan göra underverk för ditt välmående. Det är lätt att få till 30 minuter. De kan krävas lite planering eller så faller det sig naturligt. Kanske har du redan förbrukat den halvtimmen utan att du tänkte på det i och med cykelpendling till jobbet, lunchpromenad, söva barn i barnvagn med promenad osv. Men den där stunden av stress på morgonen och att skynda sig till buss eller tåg vet jag inte om man ska räkna till välgörande motion förstås.

Idag satsar jag på att få till en halvtimmes styrketräning hemma. Med två barn hemma får man hitta de stunder där det går att få till träning. De kan ju alltid vara med och heja. Låtsas att det är cirkus eller nåt. Den store pojken sitter med sitt LEGO. Den lille kryper runt fötterna och är nyfiken. Han älskar att dra i mina skosnören och gillar att putta på gymbollen mitt i plankan. Lite extra spänning i bålen och balansträning på köpet. Att underhålla min styrka blir underhållning för barnen. Det blir vad det blir, men det blir av. Upphackad tid men det spelar ingen roll. Jag får tränat. Med garanterat aktiv vila mellan övningarna.

20140407_130634Varför måste jag träna när tiden är knapp då? För att den alltid är knapp om man inte planerar. Tid för träning FÅR man sällan, den TAR man sig. Och ett liv med småbarn innebär lyft och bära +10 kg. På ena kroppshalvan. Mina höfter, mina axlar och min rygg behöver underhållas för att inte säga ifrån, så styrketräningen är ett krav från min kropps sida. Axlarna åker framåt, ryggen blir till en båge, ländryggen tröttnar och vänstersidan (bärsida) får mer styrkelyft än höger. Med små kittlande händer på smalbenen och dragandes i skosnören blev det 6 övningar med TRXsnöre där 20 minuter effektiv träning tar totalt 1 h. När alla barn var ur sikte skarvade jag på 10 minuter effektivitet med mina kettlebells. Rygg, axlar, höfter och bål har fått sitt för att må bra. Imorgon blir det nåt annat. Minst 30 minuter. Rutin.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *