Varje dag för alltid

Stretcha varje dag!

In genom ena örat ut genom andra. Det vore bra om inte allt följde med ut. Det vore bra om lite stannade kvar och registrerades. Sögs upp av hjärnan och programmerades som en god rutin. Att borsta tänderna 2 gånger om dagen är inga problem. Det går av bara farten, för det har jag gjort i 36 år. Hade jag bara gjort min rörlighetsrutin varje dag sedan barnsben, fortsatt sitta på knä, på huk, fortsatt med mina D-droppar varje dag sedan jag föddes, och allt annat som har blivit ett ”du måste göra det varje dag!”….

Det är sjukt att inse sent på kvällen att jag inte har hunnit ägna 15 minuter åt att stretcha ut höften, tänja fotlederna, mjuka upp i axeln, sträcka ut i ryggen, trycka lite på käken osv. Vad då hunnit? Klart att det hade gått! Om jag hade kommit ihåg det. Om jag hade skrivit en påminnelse i telefonen och inte snoozat den. Om jag hade tagit en tid på dagen, samma varje dag. Typ samtidigt som jag borstar tänderna. Rutin på rutin liksom. Jag borde lägga till ”Stretcha” i min mat- och sovklocka, och sluta tänka ”om”.

Det går inte varje dag. Men det SKA gå varje dag. 5 dagar av 7 är ok. 7 av 7 ännu bättre.

Idag hittade jag 15 minuter innan dags för skol- och dagislämning – höften, rygg och axlar uppmjukade. En morgonpromenad med tänjning av käke. Såg galet ut, men det struntar jag i och käkmusklerna blev mjukare. Suttit 3 minuter på huk samtidigt som jag scrollade igenom instagram, letade recept, skickade in löneredovisning.

20150420_092058

Det går givetvis att få in allt detta på en dag. Hur lätt som helst egentligen om man tar sig tiden. Det är inte så tokigt att gå ut på en brygga i tidig morgondis och ta några minuters genomgång av kroppen. Sträcka ut, tänja, stretcha, vakna. Och varför inte rulla lite massageboll när man sitter som passagerare i bilen. Eller snurra lite axlar medan gröten kokar. Tåhävningar medan kaffet rinner igenom. Blunda och andas lugnt och fint medan man väntar på bussen. Stretcha bröstmusklerna i reklampausen. Dansa tillsammans med barnen när Bolibompa-Draken dansar drakdansen vid 18-tiden. Snurra på fötterna och knipa med tårna när man lagt sig ner i sängen, och sen några djupandningsövningar innan man somnar.

Det är ju inte svårt! Fullt möjligt. Inga hinder. Jo, det är minnet som sviker, det märker jag. Minnet behöver en påminnelse. En post-it-lapp. Det kan också vara så att jag övertalar mig om att jag kan göra det sedan. Sedan blir sedan kl 22.00 och läggdags.

Jag har absolut ambitionen att stretcha varje dag i all oändlighet. Jag vet att om jag tränar upp min rörlighet så finns det inga begränsningar för vad jag kommer kunna klara av, och jag kommer slippa ett gäng besvär. Det är min egen varje-dag-utmaning. Inte i 30 dagar, utan för alltid! Igår startade en Sitt mer på huk-utmaning på Facebook. Hela november. Jag kommer göra det varje dag. Inte i 15 minuter om dagen som är uppmaningen, utan så länge jag känner att jag vill, och inte bara i november.

Det krävs 21 dagar för att sätta en rutin. Snart där. Stretcha – snart lika säkert som att borsta tänderna.

4 Comments

  1. En grej jag faktiskt gör varje dag, utan att tänka på det, är att stå i ”trädet”. Det har jag nog gjort så länge jag kan minnas, men det är absolut inget medvetet, det är liksom min naturliga borsta tänderna-/diska-ställning. Tycker att jag har rätt bra balans, förmodligen tack vare det.

    Så tanken att göra lite varje dag tror jag helt klart på 🙂

    • Genialt!! Exakt så ska det vara ju. Att man till slut gör något av bara farten. Borsta tänderna. Borsta tänderna i trädets position. Borsta tänderna i trädets position med tåhävning.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *