Vad händer på semestern?

Semestertider och som vi har längtat! För mig innebär semestern ledighet, större frihet att hitta på saker i veckorna. Utflykter, picknick, utforska nya ställen. Mer tid till familjen och att umgås med alla runt omkring. Mer tid till sig själv. Mer tid till träning och till att flytta träningen till nya miljöer. Inga måsten tidigt på morgonen. Tid till att stressa av och tid till att må bra. Dygnsrytmen och rutiner är i stort sätt de samma. Mat- och sovklockan ringer som vanligt. Maten är som vanligt. Exemplariskt! För när det gäller min hälsa så försvinner inte det som fokus även om sommarmånaderna kommer. Snarare tvärtom.

Nu har man ännu mer tid på sig att återhämta sig och bereda sig för hösten genom att inte stressa, lära sig hantera sin stress, vila upp sig, aktivera sig och hålla kroppen i ordning för att sen kunna vara pigg och frisk när hösten och vintern kommer. Hösten ska inte komma som en chock.

Jag känner ändå på mig att många drömmer om semestern som äntligen ger tid att vila. Ta det lugnt i fyra veckor och inte lyfta ett finger. Vila ska man absolut unna sig. Tillvaron kan ha varit stressig under en längre tid och kroppen behöver återhämtning. Sola, bada, äta gott, dricka gott, umgås. Det kan till och med gå lite vilt till. När grillen åker fram, måste man dricka gott (läs alkohol). I sociala aktiviteter, måste man dricka gott. Under sommaren ökar antalet människor som trillar dit med ett alkoholberoende, och alkoholförsäljningen ökar.

sommarforsaljning
Rosévinets guldmånader. Bild från systembolaget.se.

Många väljer att lägga ner träningen när det är semester, av just den anledningen – att det är semester. Man stänger av fullständigt och vill inte tänka på vad som kommer om fyra veckor. Sena kvällar, sover länge på morgonen och kommer ifrån sin vanliga dygnsrytm. Kroppen vänjer sig rätt snabbt, och skapar beroenden.

Sen en söndag i augusti trillar det på en – ångesten att det är måndag igen och tillbaks till rutinerna man hade i slutet av juni. Man ångrar att man har gått upp några kilon. Dags att gå upp tidigt igen och komma tillbaks till vardagen. Man håller fortfarande kvar vid maten och drycken som man vant sig vid, och det kan vara svårt att släppa rosévinet. Det är inte ovanligt att man blir deprimerad. Det är inte ovanligt att man börjar hösten med en förkylning, och känner sig inte alls glad och pigg efter semestern. Vad gav det att ta det lugnt i fyra veckor? Det är 48 veckor kvar till nästa gång.

Har jag tagit glädjen från ordet semester nu? Det är inte min mening. Men om du känner igen dig i något av det, så ta chansen och bestäm dig för vad du enkelt kan förändra och hur du vill ha det i höst.

Några idéer:

  • Håll fast vid din träningsrutin. Du har mer tid på dig nu! Har du ingen träningsrutin, så har du nu 4 veckor på dig att börja motionera ett par gånger i veckan. Härliga sommarkvällar och ljust tidigt på morgonen.
  • Frossa i frukt och grönt och ladda upp med vitaminer. Goda sallader av frukt och grönsaker, färgglada maträtter, mixa egna juicer och smoothies, bär i frukostfilen. Komplettera det grillade med färger.
  • Öka inte konsumtionen av alkohol bara för att det är sommar. Det är inte de sociala aktiviteterna som kräver alkohol – det är du. Det finns alkoholfria alternativ på öl och vin. Alkoholfria drinkar kan man hitta på utifrån vad man har hemma – bär och frukt blandat med mineralvatten. Uppfriskande!
  • Tränar du mycket och har många tävlingar i sommar? Testa hur det går och hur det känns om du håller dig ifrån alkoholen.
  • Var en förebild för barnen – de är förmodligen tillsammans med dig en stor del av dagarna under semestern och anammar många av dina rutiner.
  • Glöm inte bort ditt jobb. Känn istället efter vad du har för känsla till det. Ser du fram emot att komma tillbaka till höst? Se då till att vara pigg, frisk för att klara av att prestera. Är det något som gnager? Något som säger att du inte är nöjd. Har du mer än en gång tänkt tanken att du borde göra något annat så är det dags att ta sig en funderar och göra en förändring.

Satsa på dig själv för att må så bra som det bara går fram till semestern 2015, och alla semestrar där efter. Samla ihop verktygslådan och bygg upp ditt välmående. Ta vara på semestern och gör det allra bästa utav den.

Photo 2014-03-21 13 30 14

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *