Träningsvärksanalys

En del av det roliga efterarbetet är att känna efter hur kroppen mår dagen efter loppet! Det kan man dra lärdom av. Jag anser mig återställd vad gäller vätska och annat. Jag fick i mig salt, sött och vätska efter loppet och senare mat och +8 timmar sömn. Idag? Hungrig trött och kaffesugen. 🙂

Träningsvärken. Vore ju konstigt om inte prestationen känns i kroppen. Jag har sprungit i lutning uppför och nerför som jag inte är van vid. 

Vaderna är stela men överkomligt ont. Låren fram och bak – känner inget. Överraskande. Ryggen – mellan skulderbladen och stora ryggmusklern har träningsvärk. Med andra ord bra aktivitet i hållningsmusklerna. Det är bra. Ljumskar och utsida höfter – lite träningsvärk men inget att lida för.

Armarna har pendlat och hjälpt mig uppför och parerat och hållt balansen utför. Axlarna och armar har träningsvärk. Också positivt.

Annat ont om vi nu ska fortsätta prata smärta? Sedvanliga blåsor på stortårna. En känsla i mitt klantskadade vänsterknä men inget under loppet. Skönt som tusan.

Sist men inte minst – det känns som jag har ett blåmärke stort som ett kastrullock i ländrygg. Mitt midjebälte med telefon och energi har guppat i svanken motsvarande +30 000 steg. Ny upplevelse! Jag har trots allt sprungit alla utepass långa som korta, snabba som långsamma senaste många åren med det där bältet. 

Jag känner mig inte som 95 år idag. Jag känner mig normalpigg med lägre grad av värk. Så… ja, jag hade mer att ge!

One Comment

  1. Denna gång var vi några som åkte med en organiserad bussresa (det var dock första gången på typ 25 år sedan jag var på Lidingöloppet) och det var lite tid att lyssna på kroppen i bussen på väg hem igår. Kände för egen del nästan bara lättare träningsvärk på framsida lår och sedan allmänt lite mör i benen och resten av kroppen. Tog kanske inte ut mig tillräckligt då men ville inte vägga helt på sista milen. Har dock tränat för lite kompletterande träning till löpningen så skall försöka lägga in allmän styrketräning som jag kört innan men lite dåligt sista året samt skall försöka komma igång med ev spinning och kanske cykel ute typ MTB 🙂 Hoppas blåmärket i ryggslutet känns bättre nu, har ju själv också SPIBELT men kör i regel bara energi där och väljer ett armband för mobilen som jag tycker funkar bra för mig 🙂
    Ha en fortsatt fin måndag!!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *