Träna och var glad

Träning för mig är väldigt mycket kopplat till sinnesstämning. Är jag på bra humör är träningen en fröjd och jag känner att jag kan klara hur mycket som helst och nå hur långt som helst. 

Är jag nedstämd och på dåligt humör funkar träning som en ventil. Dålig energi ut ur kroppen. Dränering. Träningen tar energi och fyller på färsk näring för kropp och själ.

Det är viktigt för mig att få till träning oavsett sinnesstämning. Jag vet ju att det gör gott för mig oavsett vad huvudet säger.

Jag är väldigt öppen för mina egna förslag när det kommer till vad jag ska ha in på träningskontot. Jag har inga skyhöga planer, men jag ska göra det som jag har lust med. Jag kan faktiskt ha lust med träning som inte alltid är så rolig men gör nytta för mig. Rehabträning är inte alltid kul men för att annan träning, löpning till exempel, ska funka så måste den göras och då kommer även lusten.

Varje vecka ska jag springa. Jag ska genomföra tråkträningen (rehab/prehab) varje vecka. Jag ska öva på den träning som kräver mycket teknik – lyft, knäböj, pressövningar och att dra upp min kroppsvikt. Det senare gör jag för att jag tycker det är så häftigt vad man kan förmå kroppen till att göra. Utöver dessa ”lust-måsten” är träningsvecka öppen för annat – klasser, utmaningar och vad som faller mig in.

Ett siffermål har jag. 5 av veckans 7 dagar ska jag samla på mig minst 12000 steg.

Igår var jag bokad till lördagförmiddagens cykelklass, men väderprognosen sa sol och inomhuscykling planerades om till löpning. Men så blev jag sugen på gymmet och det lockades med sällskap på ett benpass och jag nappade, men kroppen var opigg och varje marklyft snurrade i huvudet och ländryggen blev sur och gnällig. Passet blev ett överkroppspass med chins, pull ups, drag, militärpress och bål. Helt oplanerat. Hem. Pausa. Äta. Snegla ut på solen. Ut å spring några kilometer bara, som blev till 12 km och längsta rundan efter fotskada.

Som ni märker – mitt träningsupplägg är lite svårbestämt och det trivs jag bra med. När jag börjar styra upp allt för mycket tappar jag intresset och faller ur. Keep it simple. Träna och var glad och lyssna till vad kroppen vill ha.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *