Tisdag och familjen tränar samtidigt

Det har blivit så denna termin, att tisdagar är träningsdagar för hela familjen. Det är väldigt praktiskt att ha aktiviteterna samlade! Jag leder löpargruppen för Runacademy, 6-åringen har Knatteskutt och pappa skjutsar honom dit och har sen 45 minuter för träning på lekplats eller löptur och tar med 2-åringen. Det blir vad det blir när man har med sig barn, men det blir alltid något och det blir av. Minstingen får sin träning vart han än går. Det är lite grejen med att vara liten – man utmanar sig, testar och utvecklar sig ständigt.

Igår skickade jag med pappa samma tabatapass som vi körde med vår löpargrupp. Effektiv träning när man har kort om tid. Mountain climbers, upphopp, armhävningar, burpees, planka  och sist löpning. 20 sek övning, 10 sek vila och upprepa 8 gånger per övning. Byt övning. Det blir 4 minuter per övning alltså. Knappt en halvtimme. Lägg på lite uppvärmnings- och nedvarvningsjogg och du har ett riktigt bra pass på ca 35 minuter.

20150407_183032

Tabata går att variera i det oändliga, går att utöva var som helst och är anpassningsbart efter allas förutsättningar. Du behöver ingen stor yta och du behöver inga redskap mer än en tidtagare. (Egentligen behöver du inte ens en klocka – gör 8-10 repetitioner och räkna till 10 som vila mellan varje set.) Det finns många bra tabata-appar där du får en timer som håller ordning på tidtagningen. Tabata är inte bara tidseffektivt, träningsformen har en väldigt bra effekt på din syreupptagningsförmåga. Du blir starkare, rörligare, snabbare och du får bättre kondition. Ett superpass!

Testa! Välj 5-6 övningar och skriv ner på en lapp. Ta med dig ut till parken eller lekplatsen och genomför! Får du med barnen kanske? Eller andra mammor och pappor?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *