Tappa inte tråden

Jag hade löpcoachning med en av mina klienter i veckan. Vi repeterade löpteknik och ofta kommer orden ”tänk på att… när du springer”. Nya löpteknik-tankar har satt sig i hens huvud och hen utbrister att man blir lite yr av att det är så mycket att tänka på. Hjärnan i sig springer på högvarv. Det är ju bara att springa det handlar om.

Visst är det så, men på ett mer effektivt, mindre skade-riskfullt och roligare sätt. En hel del mer eller mindre nytt att hålla i huvudet innan allt faller på plats och ter sig naturligt – som att springa! Stolt hållning, höften fram, undvik att fälla i höften, aktivera baken, knäna pekar framåt, fotisättning nära under kroppen, korta steg, snabba steg, tassa fram, lutning i vristen, upprät överkropp, stabilitet i bålen, avslappnad i armarna, 90 graders vinkel i armbågsleden, mer armpendling bakåt än framåt, avslappnade handleder, lätt knutna händer, nävarna placerade i höjd med höftbenet, bröstet fram, axlarna bak och sänkta, blicken fram… OCH LE utan att det ser onaturligt ut!

Så där går det ju inte att hålla på. Det där kan man ju inte sätta som ett upplyftande mantra när man är ute och springer. Man hade aldrig kommit fram. Det borde vara lika lätt som Huvud, axlar, knä och tå! Som väl är faller sig en hel del naturligt och teknik blir mycket av en kedjereaktion när man vant sig. Hittar man aktivitet i rumpan och i bålen så kommer höften framåt, det blir lättare att få till en lätt lutning och fotisättningen hamnar närmre under kroppen. Sänker man axlarna så åker bröstet fram, blicken upp och armarna pendlar naturligt. Böjer man däremot framåt i ryggen sker det motsatta. Faller man ihop i höften så sätter man sig.

2014-05-31 16.26.16

Hur ska man nu komma ihåg allt, utan att behöva rabbla det medan man springer och helt glömmer av tjusningen med löpning och inte kan njuta av omgivningen och naturen runt omkring? Vilken är den röda tråden i löpningen?

Aaaah tråd!! Tänk att du har en tråd som går från hjässan genom din ryggrad och ner i varje ben. Tänk att änden på tråden på hjässan sticker ut och någon drar i den rakt upp och får dig att sträcka på dig. Stolt hållning: Check. Tänk att det sitter en tråd från din navel och fäster i ryggraden som får dina nedre magmuskler att vilja dras in mot ryggraden. Aktivitet i bålmuskulaturen: Check. Håll inte in magen, bara aktivera musklerna. Du måste fortfarande kunna andas.

Tänk dig samtidigt att du har två trådar som är fästa på varsin rumphalva, och trådarna dras in mot ryggraden. Aktivitet i rumpan och bålmuskulaturen: Check. Någon drar i två trådar som är fästa baktill i dina armbågar och hjälper dig att föra armbågarna rakt bak. Vi kan leka med trådarna i benen också, men med hjälp av tåtarna ovan så kommer det mer falla sig naturligt att kroppen vill luta sig och fotisättning hamnar närmre under kroppen. Knyt fast lämpliga trådar själv!

Dina trådar förstärks i din träning. Vissa behöver extra styrketräning för att fatta att de ska hjälpa dig i din löpning. Jag tänker främst på coremuskulaturen, bålen, men även dina älskade sitt-vana muskler i baken som behöver få veta att de är bra på så mycket mer än att göra det mjukt för dig när du sitter.

Till sist måste jag dock lägga till att alla ska springa som de vill så länge det känns bekvämt. Det finns inte EN löpstil. Det finns lika många löpstilar som det finns människor som kan springa. Börjar man få ont, löpningen känns trög och tråkig, och om man är nyfiken på vad en förändring av teknik kan göra för sin löpning så kanske det kan vara värt att dra i en och annan tråd.

Blev det nystan av alltihop nu?

4 Comments

  1. Ja, ett trassligt nystan! Haha! 😉

    Nä, bra tips! Jag skulle behöva köra löpteknik oftare än vad jag gör. Men det känns ändå som att jag har fått ngt bättre teknik med tiden. Ibörjan var det nog mest fel överallt, men så hade jag ont i benhinnor och annat också….

    Kram M

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *