Tänkt på hållning

Hållningsanalys stod på schemat på eftermiddagen idag på grundteoriutbildningen hos Safe Education. Fantastiskt givande, och vi var fantastiskt öppna. ”Haha, du är ju helt sned!!” I all välmening. Vi är kärvänliga med och mot varandra på ett lite hmm… allvarligt men skämtsamt vis. Syftet var att lokalisera eventuella obalanser i kroppen. Kanske inte på ett sådant skämtsamt vänskapligt vis då. Mer allvar. Avvikelser från kroppens mittlinje. Vi erbjuder naturligtvis åtgärdsförslag som plåster på såren, så du är inte sned för livet min vän!

20141016_214851-1

Hållningsanalys alltså. Alla känner till att en god hållning är bra, men hur ser du ut?

Vad skvallrar din kropp om? Känner du dig säker på vad din kropp klarar av och inte klarar av? Är du stram någonstans och har du muskler som är lite inaktiva? Vilka övningar, vilken träningsform, passar dig av den anledningen? Det är ingen dum idé att se över sin hållning för att hålla sig säker, undvika skador och se lite stolt ut.

Naturligtvis syftar en kropps- och hållningsanalys också till att hjälpa andra – klienter, kunder. Vem bör göra en stabiliserande övning och vem skulle kunna göra knäböj med en hel kompis på ryggen?

Mer kärlek och omtanke till kroppen.

Kärleken till min kropp efter en förslappande dag, mestadels sittandes, visade jag med ett kvickt snällt pass i vardagsrummet. 10 övningar. 3 varv, 25 minuter exkl uppvärmning. Inga tunga vikter, bara snällhet på kvällskvisten. Enkelt. Inget konstigt, inget svårt. Praktiskt att ha nära till gymmet, och fortfarande kunna träna i linne och shorts.

20141016_203032
Träning på liten yta.
Klockrent att be någon ta bilder på en för att se vad som felar.
Skuldrorna. Två varv kvar att rätta till på. Rätt ska vara rätt och kännas rätt.

One Comment

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *