Sweet Thursday

Idag är det ICA-dag! Kostrådgivning i butiken. Temat idag är socker. Nej, jag ska inte förbjuda er att äta sött, men jag ska visa på var det finns men inte syns och hur man skulle kunna undvika att få i sig så herrans mycket. De flesta vet nog att en kaka allt som oftast innebär socker, och du kan välja den någon gång ibland med gott samvete, men det finns socker i så väldigt mycket annat som kan verka onödigt. Det är till exempel lätt att mer än halvera mängden socker till frukost om man har vanan att hälla upp fruktyoghurt och söta flingor i frukostskålen.

Det är svårt att undvika den söta smaken helt, men det finns alternativ som är lite bättre än vanligt vitt socker. Det vita sockret har fått gå igenom så mycket att det kan räknas som misshandel av sockerbetan. Riktigt synd om den. Efter diverse processer har vi till slut en produkt som inte gör så mycket nytta för oss mer än att det snabbt ger oss energi, men tillför ingen näring till kroppen. Den får vårt blodsocker att stiga hastigt och insulinproduktionen ökar. Oj vad kroppen får jobba för några sockerbitars skull. Äter vi många sockerbitar så främjar vi dessutom fettinlagring och inflammationer i kroppen. Resultat i längden (ofta i kombination med att vi samtidigt rör oss väldigt lite vilket är en ganska normal livsstil tyvärr) blir lite för hög andel fett i kroppen och en kropp som inte håller sig så frisk.

Det är när vi tillsätter socker i det vi stoppar i oss som sockerintaget ökar rejält. Ibland tänker vi inte på eller inte ens vet om att det vi äter innehåller socker! Sött finns i naturlig form i mycket av det vi äter, men när vi dessutom utökar mängden sött med lite mer socker i vår vardag så gör vi vår kropp en otjänst, för behöver vi egentligen det extra söta? Genom att hålla oss till det naturligt söta i måttliga mängder har vi dessutom chans att få i oss näringsämnen – vitaminer, mineraler och antioxidanter. En bra deal!

Här är två alternativ till frukost. Hur väljer du att starta dagen?

20150326_084346~2~2

Frukost 1 – med tillsatt socker
Fruktyoghurt 1,5 dl (18 g sockerarter)
Fruktmüsli 30 g (5,9 g) alt sötade frukostflingor (8,3 g)
Smörgås (bröd sötat m socker eller sirap) (3 g) m ost och gurka
Ett glas nypondryck eller juice 1 dl (10 g)
Kaffe eller te med sockerbit (3,4 g)

= 42,7 g sockerarter motsvarar 12,5 sockerbitar

20150326_084928~2~2

Frukost 2 – utan tillsatt socker
Yoghurt naturell 1,5 dl (3,6 g sockerarter)
Osötad müsli 30 g (3 g) och 6 hallon (0,96 g)
En skiva knäckebröd (0,2 g) m ost och gurka
En apelsin (7,2 g)
Kaffe eller te

= 14,9 g sockerarter motsvarar 4,3 sockerbitar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *