Spring med dina sinnen

Likväl som man kan avleda sin uppmärksamhet med andningen så kan man avleda uppmärksamhet med sina sinnen. När löpningen blir jobbig och de negativa tankarna börjar smyga sig på, fokuserar jag på mina sinnen. Hörseln, synen, lukten, smak, känsel eller balans.  Andra sinnen är i hög grad inblandade i ett löppass, även i anknytning till de övriga sex sinnena. Så det är bara att hitta sinnesstämningen och ge lite välförtjänt träning även för dina sinnen. Vi använder våra sinnen mer än vi kanske tänker på.

Hörsel

Vad hör jag runt omkring? Det finns hur mycket som helst som man kan underhålla sig med under en löprunda – lyssna efter olika fågelläten, gissa bilar på ljud. Vad prasslar i skogen är en lek som jag dock inte finner underhållande pga av ormskräck.

Hur hörs mina steg? Håller jag jämn takt och jämn frekvens? Hur mycket hörs jag? Hörs steget mycket kan det betyda att steget är tungt. Försök tassa mer än landa. Kort kontakt med underlaget ger ofta ett mindre ljud vilket är målet.

Andningen är bra att lyssna på. Hur många löpsteg går det på ett andetag? Hur skiljer det sig i olika hastigheter? Hur många steg går till inandning respektive utandning och vad känns bekvämt? Hitta din egen rytm.

Jag springer ofta med musik i öronen, speciellt om miljön inte känns inspirerande för dagen. Ibland vill jag bara INTE höra bilar och trafik. Jag springer till all sorts musik och kan koppla bort stegfrekvens från musikens takt.Koordination på ett annat vis.

Syn

Inget är så fantastiskt som synen. Det är bra att se sig omkring när man springer. Se utsikten, se nya miljöer, men kanske framför allt se var man tar sig fram och sätter fötterna. Se dig runt och bestäm var nästa löpsteg ska landa och förbered dig för känslan. Vissa dagar tittar jag på andra människor runt omkring och funderar över vad de är för några. Andra dagar är det bara blicken rakt fram som gäller. Olika perspektiv alla dagar.

Ta in intryck och samla minnen. Koppla ihop med dina övriga sinnen. Kroppen kommer komma ihåg känslan på en viss plats.

Lukt

Det är oundvikligt i skogen och vid havet att lukta sig fram. Rapsfälten på försommaren är ett klassiskt luktminne. Det luktar ful-gott. Alla lukter är inte angenäma. Uppmärksamma vad som händer med din löpning vid olika lukter. Kanske du saktar in när du känner något som luktar gott, eller speedar upp vid något illaluktande? Illaluktande träningskläder går dessvärre inte att springa ifrån.

Känseln

Känseln är det sinne som brukar få mest uppmärksamhet trots allt. Jag springer ofta och känner efter hur det känns, men på fel sätt. ”Känns det inte lite som ont i knät? Är det inte lite jobbigt?” Tänk istället på vad som känns bra och vad jag ska göra för att det ska kännas bra. Jag tänker på att springa avslappnat framförallt i överkropp och märker direkt en skillnad. Den känslan ska hålla i sig.

Balans

Jag fokuserar på balansen i syfte att hitta obalanserna. Känns löpsteget på samma sätt höger och vänster? Jag snedbelastar och jag har struliga fötter och fotleder som gör att jag kan vobbla fram även på det plattaste av underlag. Jag känner varningssignaler när vänstersidan börjar tappa i funktion. Jag tränar fotstyrka i förebyggande syfte och kan använda löppassen till att upptäcka en positiv förändring. På smalare stigar kan jag utmana mig själv att försöka ta mig fram så rakt och lätt som möjligt utan att trampa utanför. Det gäller dock att inte tvinga på sig det utan låta fötterna hitta rätt, men att hålla sig stark för att inte skada sig.

Smak

Smaken kommer lite i skymundan. Den tycker jag nog är lite svår att fokusera på. Möjligen väntar jag in blodsmak i munnen när mjölksyran börjar kicka in, eller så lämnar vitlökslunchen avtryck. Det kan få bli uppdraget under dagens pass – att försöka hitta smaken på löpning.

 20140702_105317Bilden av sinnesförvirring? Eller selfieförvirring.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *