Spontanlopp: Kristianopel Runt

Vecka 1 av 12: Pass 3. Failed! Det tredje passet skulle vara ett långpass på 15 kilometer så jag failade alltså redan första veckan av träningsupplägg inför Lidungöloppet. Utmaningen med träningsplanerimgen skulle ju bli att hålla sig till schemat. Men jag ska inte banna mig. Det blev bra ändå.

Jag är i Blekinge för träff med familjen och passade på att nosa upp något löprelaterat ifall jag fick lust. Kustmaran i all ära men det skulle ta hela dagen så 10 km Kristisnopel Runt i samma arrangemang fick det bli. Storasyster hängde med som supporter med hennes äldste sonen som stod på startlinjen med mig för att själv prestera en grym femkilometare.

Jag har inte haft nummerlapp på mig på nästan två år så ovant, roligt och ovisst på samma gång. Fördelen med att spontanspringa lopp är att man slipper ladda, planera och träna just inför dagen D. En träning på tävling och en bra genomkörare i ny miljö.

Mellan miljarder regnskurar blev det efteranmälan, snabb uppvärmning och sen dra iväg utan att tänka. Väldigt onervös och inte ens lite pirr i magen. Planen var 5-minuterstempo, men om 5:30-tempo kändes som formen för dagen så var det helt ok och tillåtet. Det närmade sig i såfall den ursprungliga planen enligt schemat och inte en total fail…

Milen är en fruktansvärd distans för en glidlöpare som hellre kör flera timmar än pressa sig under en. Jag höll ett jämnt tempo strax under 5:00 min/km alla 10 och är mycket nöjd med disponeringen av loppet och kunde knapra några placeringar sista 4 kilometerna. Toppenväder, rätt klädd, bra energi och kil att ha folk som hejar när man springer. Bra formkoll och jag blev sugen på att bli snabb.

Pass 3 vecka 1: Kristianopel Runt 10 km i 4:52-tempo. En niondeplats och en bra träningstävling. 

One Comment

  1. Pingback: Målgångsbuffé – Sarah Jaxell

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *