Spontan

Jag tillåter mig att vara träningsspontan, men med visst mått av planering och visst mått av ödmjukhet och omtänksamhet om mig själv. Veckoplaneringen ligger där. Inskrivet i kalendern. Måndag, onsdag, fredag, och söndag ska jag springa denna vecka. Ett intervallpass, två milrundor och ett långpass.

Intervallpass skriker så mycket Äntligen måndag! Långpass lämpar sig väl för helg och det andra tar jag där emellan. Men planer kan ändras. Jag passar på. Passa-på-pass kallar jag det. Eller nödpass. Säkerhetspass. Kärt barn jadajadajada.

Det öppnade sig en lucka för långpass på en torsdag. En grå torsdag. Men:

1. Inte springa 2 dagar i veckan.

2. Långpass i kyligt regn är tråkigt.

3. Söndag ÄR långpassdag.

4. Allt kan hända och tänk om jag faktiskt inte kan springa på söndag eller någonsin mer?

För säkerhets skull springer jag. För att benen vill springa trots pissevädret, springer jag. För att testa vad maskinen fixar med löpning två dagar i rad, springer jag. Jag sprang veckans 18 km-pass med go’ känsla.

Vad jag kan lära mig av detta:

1. Synden straffar sig själv. Vi ser hur kroppen mår imorgon. Baksidor, sätesmuskler, immunförsvar. Allt får slita.

2. Det slutade regna. Det kändes varmt. Jackan åkte av. Det går att springa långpass i tråkväder.

3. Jag har ju möjlighet till två långpass nu ju! Två vilodagar = två långpass? Jag kan ju må förträffligt imorgon.

Det blir så mycket roligare om man får vara lite spontan och överraskande i sin fyrkantiga planering. Roligt är viktigt. Eventuella straff och lärdomar tar vi när den stunden kommer. Fånga dagen å le!

2 Comments

  1. Härligt med ett spontanlångpass, bara sådär! Det där med planering och spontanitet kan vara trixigt. Jag kan inte planera träningen (eller något annat heller, för den delen) för noga, för då dör glädjen i det hela. Måste ha utrymme för spontanitet, att köra på känn. Men samtidigt har jag ju en tanke i bakhuvudet om X antal kilometer som behöver avverkas inför ett lopp, X antal alternativa pass som behöver göras i uppbyggnads-/prehabsyfte och så vidare. Men hade jag planerat in dem för noga hade jag tröttnat med en gång, så det får räcka att de finns där i bakhuvudet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *