Solskensträna eller allvädersträna

Jag var ute på morgonen och mötte folk som motionerade. Jag var ute på förmiddagen och mötte folk som motionerade. Eftermiddag och kväll – samma sak. Nu blommar träningsinspirationen och vi törstar efter sol, för ingen vill dega inomhus när solen skiner. Tänk om det var sol varje dag. Men solen går i moln och vissa dagar är det helmulet. Antal människor som är fysiskt aktiva en regnig dag är betydligt färre än en solig dag. Det behövs inga djupare studier för det. Det är bra att man passar på att ta vara på solen men att vara fysisk aktiv är hälsosamt oavsett väder. Världshälsoorganisationens rekommendation är 150 minuter fysisk aktivitet i veckan. Enkelt sett motsvarar det en halvtimmes promenad 5 dagar i veckan. Vill man jobba tyngre är det helt ok.

Fysisk aktivitet överöser dig med positiva hälsoeffekter. Du stärker ditt skelett, minskar risk för kroniska sjukdomar och du kan påverka din livslängd. Du förbättrar din ork och blir på bättre humör. Stressnivåerna kan sjunka och du förbättrar ditt immunförsvar. Oavsett vilken form och vikt du har och oavsett konditionsnivå skyddar fysisk aktivitet dig mot hjärt- och kärlsjukdomar. Enda gången du inte har någon förtjänst vad gäller skydd mot hjärt- och kärlsjukdomar av fysisk aktivitet är om du är rökare. Så sluta med det.

Jag är en förespråkare för att träna utomhus eller hemma och kan inte minnas när jag senast hade ett gymkort. Det har hänt att jag köpt ett klippkort för att kunna komplettera eller variera min träning men jag har alltid gått tillbaks till den bästa träningsanläggning precis utanför porten och mitt urval av ett fåtal väl utvalda träningsredskap. Löpning och cykling känns självklara som utomhusaktiviteter, men även styrketräning är en höjdare utomhus. Det är praktiskt att alltid ha träningen nära till hands och träningsredskapen kan alltid plockas med ut. Det är enkelt att få det gjort, många gånger tidsbesparande och det är svårare att komma med ursäkter. Frisk luft är en annan vinst och motvind passar bra som naturligt viktpålägg och motstånd. Det kräver fortfarande disciplin, men ju mer träningsvana desto bättre rutin.

Att få in en träningsrutin som håller även under regniga dagar måste arbetas in. Man måste bestämma sig, vara ihärdig och bara göra även om det tar emot. Genomförda träningspass hamnar alltid på pluskontot och att ha genomfört ett träningspass i regn känns om möjligt ännu bättre än efter ett träningspass i solsken. Man blir riktigt nöjd och kan ge sig en blöt klapp på axeln. Den hörs mer. Så vad händer med dig när solen går i moln? Genomför du planerad träning eller flyttar du träningen till en solig dag? En bra rutin kan börja idag. Bemästra soff-monstren och be att få återkomma.

utetraningSolsken idag, regn imorgon. Varje dag är en träningsdag.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *