Smärtsam statistik på arbetsplatser

Jag såg denna smått chockerande artikel i Unionens medlemstidning Kollega (nr 6, 2015).

 IMG_0007 IMG_0008 IMG_0009 IMG_0010
Klicka på bilderna för att få dem större, eller läs artikeln här

7 av 10 kvinnor har under det senaste året haft ont i nacke, skuldror eller arm på grund av jobbet. Men bara 4 av 10 arbetsgivare gör något åt problemet. Molande värk, domningar, stickningar och värktabletter. Man förändra sittställningen så gott det går och man vågar inte visa sig sårbar. Man biter ihop. Diverse hjälpmedel delas ut, ergonomer kommer in och stöttar och visar hur sittställning, arbetsställning, rörelser vid tangentbordet kan underlätta.

Jag vill skicka upp en flagga, vifta lite och ropa: ”Hej hej! Hallå! Du kan kanske hjälpa dig själv!” Vad än arbetsgivaren gör så kanske det inte kommer blir bättre. Det kanske inte är avlastning och hjälpmedel för att underlätta som är enda lösningen. Det kan kanske hjälpa med en förståelse och kunskap kring hur kroppen fungerar. Det kan hjälpa med att bli kvitt smärta i strama muskler genom att sätta dem i rörelse. Det kan hjälpa med lite träning för att bli kvitt smärta. Rätt så enkelt och snabbt åtgärdat faktiskt. Nästan typ quick fix.

Det sägs inte ett ord om träning i artikeln. Det står att ergonomiska hjälpmedel har förbättrats de senaste 20 åren, skrivbord kan justeras i höjdled och kunskap om hur man förebygger problem har spridits, ergonomisk mus, underarmsstöd, ställbara stolar m.m.. Nog så viktigt men är hjälpmedel av olika slag det enda sättet att förebygga problem?  Vad händer med kroppens muskler om de får avlastning och stöd av diverse hjälpmedel? De slappnar av. Blir de starkare eller svagare då? Jag menar inte att man ska utsättas för större utmaning för musklerna på jobbet och stå i jägarvila vid skrivbordet för att det SKA bli bra, utan bygga musklerna starkare och stabilisera för att klara sig på egen hand. Molande värk, domningar, stickningar kan tyda på strama muskler. Smärta kan bero på överansträngda muskler som har fått ta över någon annan muskels arbete. Överansträngda muskler kan tyda på en icke optimal hållning, att vissa muskler har fått möjlighet att ta det lugnt och slappa. En god hållning stående och sittande är helt toppen och optimalt för en väl fungerande kropp. För det måste musklerna funka.

Kontorsjobb kommer alltid vara kontorsjobb. Stillasittande arbeten kommer mestadels fortsätta vara stillasittande även om man kan variera med att stå upp eller gå omkring emellanåt. Arbetsgivaren kan ge hjälpmedel, se över monotona arbetsuppgifter, stötta, underlätta och göra vad de kan. Kan även arbetsgivaren underlätta för att medarbetare kan få möjlighet att sköta sin motion och träning ordentligt så är jag rätt säker på att 7 av 10 skulle kunna uppleva mindre smärta. Hjälp 7 av 10 till en bättre hållning och starkare stabiliserande muskler för att klara av framförkroppenarbetet som kontorsarbete ofta innebär. Fuska inte, lura inte kroppen till en falsk trygghet genom att lita på att ett svankstöd, underarmsstöd, rätt inställningar hit och dit, bättre mus, höj- och sänkbart skrivbord m.m. kommer att hjälpa dig att hålla länge. Allt det är komplement och HJÄLPmedel och går inte att ersätta muskler och leders egna funktioner med.

Man biter ihop och jobbar vidare i tron att det ska bli bättre”. Innan det går för långt – bygg upp din kropps buffert för att hålla längre än 8 h om dagen vid ett skrivbord. Bygg upp, stärk, belasta, rör dig – för att du ska fixa kontorsarbetet. Kontorsjobbsspecifik träning. Du själv bär på den svagaste länken, men du kan övervinna alla tänkbara hjälpmedel vid ditt skrivbord. Tänk att få avsluta en arbetsdag och känna att det finns gott om styrka och krafter kvar! Mina pt-klienter upplever mindre smärta i rygg och axlar när de aktivt håller igång styrke- och rörlighetsträning. Enough said. Friskvård före sjukvård.

One Comment

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *