Skönt efteråt eller glädje före?

Det är bara att genomföra! Det kommer kännas skönt efteråt!” Den har du säkert hört när det gäller träning, gått på och förmodligen skrivit under på. Det är oftast så. Även om det känns motigt, vädret är piss och kroppen vill ligga kvar i soffan så är det skönt att få upp rumpan ur soffan för att berika kroppen med ytterligare ett träningspass och sedan njuta att man fixade det motiga. Den känslan går inte av för hackor och bygger pannben.

Känslan att ha tagit mig igenom något som är motigt är en boost i sig. Att lyckas kliva över de hinder som känns tunga, men jag tycker ändå det finns något som är ännu bättre. Det är känslan INNAN ett träningspass, kankse till och med långt innan ett träningspass. Att få känna suget och längtan gör glädjen så mycket större och mer långvarig än att få känna att passet äntligen är över. Att få planera, lägga upp passet, fundera ut utmaningar, sätta tillståndet i huvudet att det ska bli roligt, och ställa in sig på att det jag ska göra nästa pass är väldigt vettigt, vare sig det är en löprunda, cykeltur eller en genomkörare i valfri träningslokal.

Istället för att tänka ”Skönt att jag har det gjort” vill jag hellre tänka ”Det här vill jag göra igen imorgon!” Det är inte bara träningspassen som räknas. Använd tiden emellan för att hålla uppe motivationen. Tänk så mycket motivation som du kan bygga upp under dina vilodagar!

20150523_124148

 

3 Comments

  1. Jag gillar det tankesättet. Om man bara tänker på hur skönt det kommer att vara EFTER träningen, istället för att se fram emot passen, då är det kanske läge att se sig om efter en roligare sport? 😉

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *