Sjuk prestation

Vi närmar oss mitten av februari. Högsäsong för alla säsongssjukor. Vi är så pass långt inne på året att de som infriade sitt nyårslöfte om att börja träna vecka 1 verkligen har kommit igång. Några har hoppat av och återkommer nästa vecka 1.

Det gäller att fortsätta ha disciplin och ställa lite schyssta prestationskrav på sig för att leverera på träningsfronten. 3-4 gånger i veckan börjar bli du. Men så trillar många dit på förkylning. Det syns i sociala medier. Och där syns också divideringen med sig själv.

Feber och halsont då rekommenderas vi att vila. Visst känner man sin kropp bäst själv och det är upp till var och en, men har du precis kommit igång så är det försiktighet som räknas. Det finns en risk. Många tar risken. Och får förkylningar som aldrig tycka släppa. Eller kommer om och om igen.

Visst är starkt immunförsvar förknippat med träning men försvaret måste också få chans att byggas upp.

För några blir det lite prestige att hålla igång och kämpa trots sjukdom. Eller skador för den delen!! Jag vet inte riktigt vad det handlar om men kanske något duktighetssyndrom att få bekräftelse för. Rädd att känna sig misslyckad. Rädd att andra ska tycka man är misslyckad. Höga prestationskrav på sig själv. Rädd att missa ett träningspass. Spräcka sviten. Frågan är till vilken nytta och för vem? En vilodag kan vara det enda som behövs. En ofrivillig men ändå en bra investering tycker jag. Det finns värre saker och det kan göra nytta.

”Imorse kände jag mig riktigt risig men jag kämpade mig igenom ett tufft cykelpass ikväll. #nöjd #aldrigvila #förkyldigen”

Det är inte coolt. Impar det på någon?

Den som bokar av träning när kroppen säger ifrån är cool. Den som stannar hemma från jobbet vid sjukdom är den mest duktiga (inte bara för egen del. Tänk på smittorisken!). Den som fixar att säga Nej imponeras jag av.

Halvrisig och trött, eller ont i muskler eller leder (som inte är förknippat med flunsan)? Det finns alltid hälsosamma alternativ i samband med vila från träning. Hitta på en lugn aktivitet. Lär känna kroppen. Krasslig på riktigt? Passa på att göra en bra plan för när du är tillbaka i träningen. Passa på att stressa av. Passa på att verkligen vila.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *