Säsongsavslutning

Det känns lite vemodigt att släppa denna säsong med löpning efter Lidingöloppet på lördag. Detta har varit MITT år. Efter ett antal års halvsatsande pga graviditeter, postgraviditetstid och haltande, har detta varit det året då mina löpbegär skulle få komma först i familjen. Det har nog ta mig sjutton varit det bästa året.

Skärmavbild 2014-09-24 kl. 21.00.07

Jag har fullkomligt lämnat trygghetszonen och gett mig ut i terrängen, på höjder och på längre distanser. Sol och värme, regn och kyla. Jag har sett nya fantastiska miljöer och upplevt det som hittills varit min största och roligaste löpupplevelse. Träffat en herrans massa trevliga likasinnade. Jag har haft jättekul! Inte smärtfritt, men jag har haft fria tyglar på mig och tagit löpningen som den kommer. Ändå har jag hållit fast vid planen hyfsat och presterat som jag förväntat mig.

Till kommande säsong är vi åter igen två i familjen som satsar. Medan mannen min satsar på swim-run håller jag mig kvar på land. Men vi är två om allvaret i träningen, så det blir till att synka träningsscheman och planlägga och inte låta det ta allt för stor plats från allt det andra som hör till familjelivet.

Vad ska nu hända? Det blir höst och vinter och jag måste fortsätta hålla igång och inte stoppas av mörker och kyla. Ibland är bara det en utmaning. Jag ska satsa på uppbyggnad inför vad nästa år kommer ställa för krav. I höst och vinter ska jag testa nytt och utvecklas för att utmana min egen potential. Jobba med styrka och rörlighet. Jobba med tålamod. Jag ska hänga med andra och drivas framåt. Jag ska ta och få hjälp att själv utvecklas.

Mål:
2 mål under 2015, och de måhända vara oförenliga, men jag sticker ut hakan och utmanar mig själv.

1. PB på milen.
2. PB på distans.

Jag ska kapa minst 1 min och 30 sek på milen, och jag ska springa ett 50 km-lopp innan sommaren 2015 är slut.

Plan:

Jag ska INTE springa mer än tre gånger i veckan.

Jag ska ge mig tillräckligt med återhämtning och bygga upp mig.

Jag ska jobba med och förbättra min styrka och min rörlighet.

Jag ska fokusera och hålla planen.

Tidsram:

1 oktober börjar nästa träningsperiod och varar till slutet av mars med en grande finale på sydligare breddgrader. Ett halvår.

En vecka kvar. Lite vemod som sagt. Ett litet sår i hjärtat kanske och det är därför jag i Lidingöloppets själv-hälsodeklaration inte anses vara fullt frisk. Bara ”tillräckligt frisk för att springa” trots nej-svar om förekomsten av hjärtbekymmer.

Screenshot_2014-09-24-15-51-15-1

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *