Relevant för dig

-”Jag ska sjuttonimig träna varje dag hela 2016!”
-”Det ska jag också!”
– ”och så ska jag sluta äta socker!”
– ”Ja jag med!”

Lätt sagt på nyårsafton när hela 2016 ligger som ett långt vitt papper framför en. Det låter bra, men är det möjligt att genomföra. Är det ett trovärdigt löfte och är det ett relevant mål för dig? Kommer du kunna uppnå något som för dig är viktigt och lämpligt om du genomför din plan? Det är lätt att ta i och att höja sin ambitionsnivå högt över fyrverkeriernas höjd. På nyårsafton kan man allt!

Det är på nyårsdagen allt börjar. Du har säkert hört talas om att formulera mål utifrån SMART – målet ska vara Specifikt, Mätbart, Accepterat, Relevant och Tidsbestämt. Då har du tänkt till ordentligt. Har mål och löften börjat formuleras kanske du kan ta en funderare till och dissekera det du har planerat för dig under kommande år för att säkerställa genomförbarheten. Är det möjligt att hålla ett sådant löfte och är målet i rätt riktning? Är det egentligen det du vill åstadkomma? Är du beredd?

Svårigheten med färdigformulerade löften, som florerar här och var, är att någon annan har prentat ner dem åt dig. Gå ner i vikt si och så snabbt, undvika det ena och det andra, träna varje dag osv. De är för allmänt formulerade och passar inte alla. Vi är alla olika, på olika platser i livet, lever efter olika tidsscheman och har en massa andra saker att förhålla sig till. Alla mål går att revidera så fundera ett varv till.

Något att börja tänka till kring:

* ”Jag ska gå ner i vikt!” Hur mycket vill du (eller skulle du behöva) gå ner i vikt? Vill du åstadkomma viktnedgång snabbt eller på ett hållbart vis? Jag anser att de båda inte är förenliga. Specificera ditt löfte och gör det relevant utifrån ditt tidsperspektiv och utifrån vad din hälsa skulle kunna bli bättre av. Vilka vanor har du som du skulle behöva ändra på? Gå inte på diet- och metod-hetsen i dagspressen. Bli matmedveten.

* ”Jag ska äta mindre socker!” Vad innebär ”mindre”? En chokladbit mindre i veckan? Är det relevant för dig att undvika socker i en månad? Passar det dig bättre att undvika socker 5-6 dagar i veckan? Formulera ditt löfte utifrån den effekt du önskar få. Är det bara ett uppehåll du är ute efter, för att sen fortsätta ”som vanligt”, eller vill du dra ner på ditt intag långsiktigt? Vill du få slut på ett sötberoende? Slura tvärt eller sätta upp en plan där du successivt drar ner på sötintaget för att lättare kunna hantera det från start till mål att bli sötoberoende.

* ”Jag ska börja träna och göra det varje dag!” Ok, ett tidsperspetktiv finns men är det relevant för dig att träna varje dag? Och är det möjligt? Alla kloka människor vet att det inte är någon bra idé att träna hårt varje dag, men att få in rörelse och fysisk aktivitet varje dag är däremot en helt annan sak. Att göra det 150 minuter i veckan är ett minsta krav att ställa på sig själv. Ytterst relevant. Sök efter rätt formulering för dig.

Jag tror att alla mår bra av att ställa krav på sig själv och sin egen hälsa. Avspark behöver inte ske på nyårsafton eller efter sommaren. Det kan starta när som helst och varje dag är en bra dag att dra igång sitt eget hälsoarbete. Det finns många fler inriktningar än vikt, mat och träning. Ditt mål kanske just är att ta reda på vad du mår bra av och sedan göra upp en plan för hur du ska nå målet att må bra.

Ett sista tips: Skriv ner allt! Från tanke till mål och plan. Hur det går längs vägen, formulera delmål. Kanske delmål för varje vecka för att riktigt känna att dina mål är nåbara.

Lycka till!

20151231_115458

2016 – Bestäm dig, ta sats och hoppa.

One Comment

  1. Bra tankar får man när man läser det du skrivit. Det är så lätt att vilja förändra allt på en gång. Jag tror att OM man måste ge sig själv ett nyårslöfte så ska man kanske satsa på just ett. Det viktigaste är att ge sig ett löfte som man kan hålla och sedan lägga till nya efterhand som de första har satt sig. För allt måste inte ske på en gång.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *