Rehablördag och alla andra dagar

Blev ju minst sagt däckad efter naprapatbehandlingen fredags morse. Lyckligtvis kunde jag hålla mig vaken och förhållandevis kvicktänkt hela resten av dagen. Vaknade i morse och hörde ljudet av båttuta fån bilfärjan som glider igenom dimman in mot Malmös hamn. Tänkte i samma veva att det måste ha varit den båten som jag hade blivit stångad och överkörd av. Tänk att relativt snabba åtgärder med handkraft som ska se till att få kroppen i neutralt läge kan ha sån påverkan. En envis kropp med en envis knopp. Sluta streta emot?

Nu tror jag det värsta börjar ge med sig. Nu kommer inget emellan för att det här ska gå vägen och bli så bra! Det låter förmodligen mer dramatiskt än vad det är, men när något hindrar en från att fungera normalt och må bra i ett normalt rörelsemönster så märker man av det ganska snabbt. Jag är tacksam att jag ”bara” har en strulig rygg, och inget mer allvarligt än så. Ont är alltså inte för evigt. Utmaningen är att förstå att göra något åt det i god tid. Underhålla och hålla efter.

Löfte: Självbehandling varje dag fram till Lidingöloppet nästa lördag och inte snåla med tiden.
Hjälpmedel: Foam roller, tennisboll och TRX.

Så här ska jag göra: Foam roller för att mjuka upp och knyta upp rumpmuskler och utsida lår. Vaderna får sitt också.

IMG_2996IMG_3000Rulla på rullen och stanna till där det gör ont i muskeln. Flytta runt, testa och hitta punkter.

Tennisbollen har samma syfte men mosar lite mer direkt på triggerpunkter. Lite djupare. Lite ondare. Värm upp med rullen och fortsätt med bollen.

IMG_3003

Stretch av bröst och rygg.

 20140920_212345 20140920_212407 20140920_212432
Tre stretchtips. TRXen är suverän och full av möjligheter. Sträck ut och leta ställen som behöver sträckas ut. TRX-remmar finns på de flesta gym. Annars funkar ett par spännremmar och ett balkongräcke. Kan funka lika bra med handflatan mot en vägg. Vrid kroppen och flytta handflatan efter var stretchen behövs.

Det är en order. Det här kommer bli bra. Mjukt och följsamt blir det. Detta tränar upp lite självdisciplin också. Det är aldrig fel. Bockar av dag för dag. Inget fusk nu. Jag hör hejarklacken. Belöningen kommer med ett förhoppningsvis smärtfritt och skadefritt lopp om en vecka.

20140920-18321118 bockar kvar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *