Rätt dosering

I snart 6 veckor har mitt träningsprogram hållit i sig. Det är lika många veckor kvar. Tre pass i veckan är alldeles perfekt.

Jag ser och läser på sociala medier om de som lyckas springa väldigt mycket mer. Jag får ont bara jag ser det. Sen dyker det faktiskt rätt ofta upp texter om ont här och där, tunga ben, tufft att komma igång osv, så jag misstänker att en och annan hade behövt vila och kanske få hjälp med sina bekymmer. Andra klarar sina varje-dag-projekt med välavvägd distans varje dag. Där är inte jag nu. En annan gång kanske.

Jag vill ha tuffa pass just nu. Snabbt alternativt långt. Tidigare var det hellre långt men jag börjar gilla fart allt mer. Ibland slinker det in ett mellanmjölkspass och jag gillar det med. Just nu har träningsprogrammet inte så många såna pass. Jag behöver kvalitet och effektivitet. Jag räknar med att från oktober är det full satsning på mellanmjölk. 🙂

Jag kan ärligt säga att jag har sett fram emot varenda pass de här sex veckorna. Till och med så att magen har pirrat. Visst har det känts jobbigt men det beror på själva passet. Det ska liksom vara så. Det är meningen. Någon gång har kroppen småstrejkat på grund av dålig sömn. En annan gång för tuff styrketräning dagen innan, men kroppen har aldrig känts sliten på grund av löpning. Alla pass har känts som att de har tillfört något snarare än brutit ner.

Mina ambitioner är inte att springa mest, oftast, längst eller snabbast av alla. Inte heller gör jag det för att bevisa något för någon annan. Däremot vill jag bevisa för mig själv att med för mig rätt dosering av löpning kan jag hålla mig skadefri, full av löpglädje och kan nå mina mål med +/- en rimlig marginal. Jag tror jag har hittat rätt träningsdos. Jag har fått ta mig i kragen och tackat nej till både intervallpass och långa äventyr med sällskap men jag tänker att det kommer fler chanser.

Jag skriver sällan om några hastigheter och ingen mer än jag vet mitt mål på Lidingöloppet. Jag vill heller inte veta om andra. Det är jag och min löpning nu. Jag mot backarna. Jag jag jag. 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *