Ragga sällskap och spring

Jag tror flera stoppas av att springa tillsammans med andra av rädsla för att man inte ska vara lika bra/snabb som de andra. Jag har varit där. Tills jag tog mig för att hänga på en träningsgrupp för några år sedan. Jag har varit på alla platser i gruppen. Längst bak, i mitten, längst fram och var man än är så utvecklas man.

20140904_183601 20140904_184255
En kvällsrunda med sällskap igår. Bokskogen med start i Torup. Både somrigt och höstigt på nåt vis.

Det är nyttigt för sin egen del att springa tillsammans med andra. Att lära sig anpassa sitt tempo till andra. Att utmana sig att höja sitt tempo om man hamnat i mellanmjölkslandet. Att känna att det är ok att ligga längre bak utan att tycka att man är en belastning för övriga sällskapet, eller längre fram för och ta för sig när kroppen ändå känns så fenomenal. Passet är ditt men du delar springglädjen med andra!

Om man är lite snabbare så är det bra att öva på att hålla igen. Står det lugnt tempo i träningsprogrammet så är det lugnt som gäller! Ta chansen att snacka lite och på så sätt hitta ett lugnt tempo. Kan man inte snacka är det för snabbt. Jag har svårt att ta det lugnt när jag springer själv. Svårt att ”unna mig” att inte behöva flåsa som en jagad gnu. Vill ha det överstökat, eller vill kanske försäkra mig om att det fortfarande går att springa fort.

Springer man med de som är snabbare är det bra att öva på att fortsätta att inte vara lika snabb. Att inte dras med i någon annans tempo. Det är jättelätt att få sitt pass förstört av den där flåsande gnun om man stressar sig och hamnar i ett obehagligt tempo från start. Lita på dig själv att ditt tempo är det bästa för dig. Om mellanmjölkslandet (den där behagliga zonen som känns så bekväm och mysig) inte utvecklar dig är det nyttigt med lite ny fart. Dagsform och målsättning avgör.

Snabb eller mindre snabb – det kvittar. Du tränar för dig själv och ingen annan men det är kanske lite roligare att snacka med nån annan än sig själv ibland?

Kom överens innan om passets upplägg utifrån hur många ni är. Inte så många löpare – ska ni springa tillsammans hela passet i ett behagligt tempo, eller springa var för sig? Kanske en gemensam uppvärmning och gemensam nerjogg och där emellan kör man enligt eget schema. Är ni många fler – försök skapa fartgrupper men med gemensam uppvärmning och nerjogg. Det finns alla möjligheter att springa tillsammans.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *