Pizza mitt i veckan?

Det är skillnad på pizza och pizza, och det finns ingen lag på att det måste vara tomat, ost och skinka på den. Du behöver inte äta pizza bara på fredag, lördag, söndag eller juldagen. Den behöver heller inte ha ett italienskt namn. Superfood-pizzan är pizzan som du dekorerar med en massa nyttigheter efter eget smak och tycke. Enkla naturliga råvaror som gör bra för kroppen, och färgglatt ska det vara!

Två pizzor räcker till 4 portioner. Ju mer på pizzan, desto mer mättande.

Pizzadeg till två pizzor

4 tsk torrjäst
2 dl dinkelmjöl
2 dl fullkornsdurummjöl
2 tsk bakpulver
3 msk olivolja
Ev 2 tsk agave eller honung om man vill ha en lite sötare deg
2 msk fröblandning t.ex krossade linfrön, krossade chiafrön och krossat brunt ris
1,5-2 dl ljummet vatten
Frön att strö på den kavlade degen. Exempelvis nigellafrön, sesamfrön eller vallmofrön.

  1. Sätt ugnen på 175 grader och förbered två plåtar med bakplåtspapper.
  2. Blanda de torra ingredienserna först och tillsätt sedan övriga ingredienser.
  3. Knåda till en slät deg. Tillsätt mer mjöl om degen är kladdig.
  4. Dela degen i två delar och kavla tunt och lägg dem på bakplåtspapper på plåt. Strö över fröer och tryck in dem lite i degen.
  5. Förgrädda pizzadegen i 5 minuter.

Dekorera din pizza

1. Sätt ugnen på 225 grader och varmluft.

2. På botten breder du ut hasselnötspesto och den gör du genom att mixa 1 dl rostade hasselnötter, 1 påse (ca 70 g) spenat, 2 vitlöksklyftor och ca 0,5 olivolja.

3. Ovanpå peston lägger på det du vill ska vara varmt, till exempel äpple, fetaost, russin och blandade nötter.

4. Grädda i ca 10 minuter, eller tills det du har på pizzan har fått fin färg.

5. Ta ut pizzan och toppa med machésallad. Ringla över olivolja och ev lite honung. Lite havssalt.

Ät och njut!

superfoodpizza


Energi & näring

En portion ger dig 657 kcal.
Energifördelning för en portion
Protein            15 g
Fett                  42 g
Kolhydrater   51 g
Rätten är rik på bland annat:
E-vitamin och fosfor.

 

Några fler tips

I stort sett allt passar på pizza. Endast fantasi, smak och tycke sätter gränser. Grönsaker, frukt och bär, bönor, nötter, kryddor, ost och charkuterier.

Äpple och päron är jättegott på pizza. Likaså tunt hyvlade rödbetor och morötter, små broccolibuketter, paprika, tomat, lök av olika slag, rostade nötter, torkade bär, russin, svamp, bönor, frön, kryddor m.m. Kikärtor rostade i lite olja piffar upp smaken på kikärtan. Avokado får en helt annan smak när den blir varm.

Kanske en helt vegetarisk pizza? Annars kan du lägga på en fin lufttorkad skinka eller salami. Tonfisk eller räkor. Eller varför inte lyxa till det med pilgrimsmusslor. Tillaga dem i stekpannan och lägg på dem efter att pizzan har gräddats. Om du vill ha ost – smula över getost, fetaost eller mozzarella.

När pizzan är färdig i ugnen kan du toppa den med mer färgglatt! Machésallad, babyspenat, ruccola eller avokado. Granatäpple, färska eller torkade bär och rostade nötter.

Välj och vraka vad som känns bra idag och våga blanda smaker. Tänk på vad din kropp mår bra av. Välj ekologiskt och tillsatsfritt, och sätt ihop din egen pizza. Döp den till nåt grymt!

IMG_2332

Tunt hyvlade rödbetor, getost och valnötter. Toppad med babyspenat och olivolja.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *