Passa-på-principen!

Jag läste Märtas inlägg om hur hon är en periodare vad gäller löpning och träning. Att löpningen blir lite utifrån hur säsongen är, och andra träningsformer tar över när vintern kommer och när sommaren blir för varm. Jag hittade i samma veva benämningen för min egen träningsprincip. Jag håller igång löpningen året om. Den är lättillgänglig för mig och vädret är hyfsat snällt där jag bor. Däremot har jag svårt för strikta 20-veckorsprogram. Jag har inte svårt att börja dem, men jag har svårt att hålla mig till dem, för det kommer annat emellan, och jag lägger nya pussel varje vecka.

Jag tränar efter passa-på-principen. Jag har min utgångspunkt i ett program men kommer det något annat som lockar så passar jag på. Det kan vara en ovanligt solig dag efter många dagars regn, eller ett lätt sommarregn efter många stekheta sommardagar. Egentligen en vilodag men jag måste få ta en löptur i perfekt väder. Inget sug på att träna utomhus när stormen viner? Jag hittar på ett bra inomhuspass med gott om utmaningar.

En lockande sällskapslöpning med kort varsel eller bara ett enormt sug efter ett rejält långpass. Jag passar på att ta långpasset som transportlöpning. Kanske den bästa formen av ”passa-på”. Till och med om jag är på förträffligt bra humör en dag och känner för en rejäl genomkörare med backintervaller och hela köret – bäst att passa på även om det står lugnt distanspass i programmet. Jag hittar kul pass i tidningar som jag vill testa, som ligger helt utanför programmet. Jag passar på när tillfällen ges.

20140222_114754_4

Dessutom tror jag att jag tillämpar samma princip i många andra situationer. Rea på ett par finfina löparskor. Bäst att passa på när de ändå finns i min storlek. Köp 2 betala för 1 – vantar till barnen. Typiskt bra att ha. Jag passar på. Erbjudande på broccoli – 10 kr per broccolihuvud. Bästa att passa på att köpa 3 st.

Har någon ett spännande recept på broccoli?

One Comment

  1. Det låter som ett bra förhållningssätt till ett träningsprogram.

    Jag har testat att följa löpträningsprogram men tröttnat väldigt snabbt. Men om jag hade haft ett mer flexibelt förhållande till programmet, som du verkar ha, hade det kanske kunnat följas på ett ungefär och på så vis gett tillräcklig struktur i träningen men ändå tillåtit trivsamma passa-på-pass.

    För tänk om det hade stått inomhusträning på schemat när solen lyser och fåglarna kvittrar, det går ju bara inte 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *