På gymmet med min låtsaskompis

Trots att solen sken som mest på lördagsförmiddagen gick jag in i gymmet. För att 1: Passa på att teckna mig för ett nytt årskort när gymmet är bemannat, och 2: Fystester! Kick-off!

Fyra klassiska fystester efter varandra.
Coopers test – hur lång tid tar det att springa 3 km? På löpband eftersom den skånska vinden inte kan lova att nästa test om fem veckor sker under samma förhållanden.
Plankan – hur länge kan jag stå i plankan med korrekt teknik? Naturligt rak kropp fast horisontellt.
Jägarvila – hur länge kan jag sitta i jägarvila med korrekt teknik? Rygg mot vägg, 90 grader vinkel i knän och höft, armarna ut.
Armhävningar – hur många breda armhävningar på tå klarar jag innan jag dör?

Om du inte gillar plank-utmaningar och liknande och inte förstår vitsen. Ta de två statiska testerna för vad de är. Det handlar om två gånger i sitt liv om man så vill. Som en test av sin bålstabilitet och uthållighet, och man avbryter när man tappar teknik. Man kanvälja annan bålstabilitetsutmaning om man vill – typ stå på huvudet. En kul grej!

 20150117_110610~2 20150117_113001~2~2
Tidernas två bästa gym-selfies? Lagom avslöjande.

Hur är det att genomföra fystester på egen hand? Ingen som peppar och pushar och inga andra medtestare som gör det hela lite mer spännande. Det blir ingen tävling mot andra, bara en tävling med sig själv tillsammans med andra. Testerna är ENBART FÖR SIN EGEN DEL FÖR ATT SE SINA FÖRBÄTTRINGAR, men en del i att utmana sig kan vara att ha någon eller något som triggar en att klara lite mer. Som pushar en att stå kvar i jägarvilan några sekunder till! Som erbjuder ytterligare en morot att locka med när ens mentala delar inte längre klarar sig på egen hand. Klockan funkar, men den tickar på oberört och går bara långsammare för varje sekund. Den skriker inte åt en den sista biten att NU ÄR DET PÅ LIV OCH DÖD! KOM IGEN!

Springer man inte liite snabbare om man har någon precis bredvid eller framför sig? Tävlar man inte lite mot den bredvid som också står i planka även om man inte har en susning om vem personen är och hen är helt omedveten om situationen, och man vet inte ens vilken plank-minut personen i fråga är inne på, och hen fuskar med tekniken?

Tester går jag igång på. Planerar för. Taggar till. Även om jag är själv så kan det bli bra. Eller inte.  Jag placerade min osynliga låtsaskompis bredvid mig. Hen springer liiite snabbare än vad jag gör, är liiite mer stabil och uthållig i plankan, har lite mer benstyrka, och är seg på den där sista armhävningen. Man tror att det där måste vara den sista, men Nej, en till. Hen är bra att ha med sig. En jämlik som aldrig ger upp. Fyra väl genomförda tester. Något test gick som förväntat, andra gav överraskande resultat åt olika håll. Det ska bli spännande att se förändringen om fem veckor.

Fyra resultat som jag sparar till om fem veckor. Runacademy startar denna helg sin fem veckors träningsutmaning. Utmaningen slutar lagom tills löpgrupperna startar. Jag kommer att vara en av löpledarna för Malmö-gruppen och även vi ledare får chansen att vara med i utmaningen. Klart att jag tar chansen till en sån rolig grej! Runacademy serverar träningspass under kommande fem veckor och jag pusslar in och kombinerar vad som går i mitt eget träningschema. Runner’s high!

Är du med och låter dig pushas för att nå lite längre?

Anslut dig till träningsutmaningen eller gör en egen utmaning. Fem veckors koncentration, fokus och fysisk aktivitet. Jag vill vara din osynliga kompis!

20150117_113539~2 20150117_113432~2Nöjd med mina Adidas Adios Boost. De håller sig inomhus tills leran och vattnet har lagt sig.

2 Comments

    • Det är lite lurigt på löpband för där kan man ju ”fuska” och ställa in på en hög hastighet och mata på tills man är i mål, men man vet inte om det var ens snabbaste. Kanske man hade kunnat klicka upp ett steg till på hastighetsmätaren. Är det andra gången så kan man ställa in lite högre hastighet än förra gången och gå i mål på lite bättre tid. Det funkar inte om det var länge sedan man testade. Man får lite hjälp med drivet dessutom. MEN å andra sidan – ute är det motvind, eller sidvind, eller medvind och alltid nåt annat när man springer nästa gång. Det blir missvisande oavsett. Löparbana inomhus är bäst.
      Och krya på dig! Testa testerna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *