Överanalys mitt emellan två halvmaraton

Det är alltid spännande att göra stilstudie efter lopp där man fångats på bild. Jag såg totalt en fotograf under Köpenhamn halvmaraton för tre veckor sedan, men tydligen har 7 fotografer spanat in mig längs vägen och fångat mig i rörelse och lagt upp på loppets hemsida. Om jag bara hade vetat och sett glad ut. Väntar in dagarna så att bilderna med tiden ska bli billiga att köpa loss. Tydligen är det så. 19.90 euro för en halvtaskig bild på mig känns inte nödvändigt att lägga ut.

Jag inser att andra har annat att göra under påsken, så därför ett inlägg som förmodligen mest har mitt eget läsintresse. Jag läser in mig på tidsdetaljerna per 5 km och (över)analyserar. Hade jag inte snabbat på 3-4 sekunderna per km – totalt 15-20 sekunder – kilometer nummer 6 till 10 så hade jag inte klarat mitt mål på milen under 50. 16 sekunders marginal. Jag hade inte heller hamnat på 1:45:något, utan passerat 1:46:00 med 6 sekunder (förutsatt samma tempo i övrigt). Hade varit irriterande.

cphmarathonUnder loppet la jag om mitt mål från under 1 h 50 min till 1:45:00. Jag kände att det var nåbart utifrån hur känslan var vid 4-5 km in i loppet. Ständiga uträkningar i huvudet och tänker att det kan absolut gå. Hela tiden 21 km i beräkningarna. Testar.

När det närmade sig 20 km trillade polletten ner och jag svär högljutt åt danska folket. Jag har glömt ta de extra 97 meterna i beaktande. Baserat på snittet sista 10 km så handlar de 97 metrarna om 29 sekunder. Så utom de extra 97 meterna så fixade jag mitt mål. Nästan. Eller rättare sagt – jag skulle ha missat mitt mål med 22 sekunder. Men om loppet i själva verkat bara hade varit just 21 km så hade jag lagt i en extra växel och tagit in de 22 sekunderna. Då hade det å andra sidan inte varit ett halvmaraton och vem minns ett pers på 21 000 meter?

Men – 1:45:51 är bättre än 1:50:00. Och tiden hade blivit mycket bättre om jag hade kunnat springa och dricka samtidigt och om man jag  hade kunnat springa rakt fram utan att kryssa bland fötter och armbågar. Ingen vattentät uträkning direkt – de enskilda kilometertiderna är starkt varierande, men det förbättrar säkert mitt analytiska tänkande och jag har något att göra under lopp. Om 4 veckor är det nästa halvmaratonlopp. Jag kanske ska skriva mina planerade kilometertider på underarmen för att slippa snöa in mig på fel meterantal eller så skriver jag stort 21 097 m. Eller 21 100 m just in case.

innancphmaratonLunchladdar innan start och tror att jag ska satsa på ett 5:15-tempo.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *