Nödträning

… för att inte kraschlanda.

Alla helger kan inte byggas upp av lyxlöpning i skogen, vackra naturbilder och selfie med rosiga kinder och leende från öra till öra. Tröst: man kan behöva uppleva annat för att hitta guldkanterna på tillvaron. Även i en sjukstuga behöver man på något sätt få ihop sig själv med målet friskhet och god hälsa.

Rutinerna sätts ur spel och byts ut till nya. Soffhäng, uppassning och anpassning. Nöd- och reservmat. Ja, det är ok med pasta och köttfärssås tre måltider i rad, och gröt är mättande till middag. Vi kommer överleva det. Sömnrutinen kopplas ur och för första gången har jag tittat på barnteve kl 2 på natten. Autopiloten kopplas på och börjar köra på sparlåga. Varför skulle hjärnan annars få ett offantligt sug efter pasta med smör och riven parmesan??! ”Varning varning!” hör jag. ”Du utsätts nu för virusrisk. Ladda batterierna!” Vitaminer och antioxidanter.

20141116_120634~2

Check. Ananas, ingefära, clementin, hallon, granatäpple, grönt te

Kroppen fortsätter att ropa och ryggen skriker. ”Hallå! Rör på mig! Använd mig! Underhåll mig! Låt mig få svettas lite!” Annars kommer du få huvudvärk, ont i axlarna, stela höfter, välkomna virus, få andnöd, få abstinensskakningar.

Hittade en lucka, en kvart och en spegel.

20141116_110947~2Kompisarna
20141117_102153~23 varv
20141117_102426
Helkroppsspegel

Check. 6 övningar, 3 varv, 15 minuter. En kvart är bättre än ingenting. Träningsvärk efter ynka 15 minuter tyder på att det hände något under den ynka kvarten.

Vad jag fick: Effektiv träning. Liv i axlar och rygg. Starkare immunförsvar. Svettas och flåsa. Starkare muskler och skelett. Träningsvärk. Miljöombyte – jag har aldrig tränat i mitt kök.

Sen lite sömn att ta igen. Check. 9 h oavbruten sömn.

Ordningen återställd. Kampen mot influensa fortsätter.

One Comment

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *