Mot gladare mage!

Det hände en del efter mitt inlägg om min ledsna mage. Det kom mail, jag fick kommentarer och reaktioner och många tips på hur jag kan komma till rätt med mina besvär. Olika erfarenheter av detox – för och emot. Testat eller inte testat. Vågar eller inte vågar. Jag blev ännu lite mer sugen på att testa vad som händer med mig om jag får bort vissa saker från kroppen. Om jag undviker att äta vissa saker och sen hittar rätt mat för mig. Mår magen bättre? Sover jag bättre? Klias hårbotten mindre? Andra effekter? Egenintresset vann.

Jag är nyfiken av mig och jag vill testa och lära mig. Jag påbörjade förberedelser och uppladdning redan i helgen. Minskade ner på kaffe. Jag vet att huvudvärken kommer dyka upp. Jag drog ner på produkter som innehåller gluten, jäst och mjölk. Inget socker och åt mycket vegetariskt.

Detoxa – eller utrensning om man vill ha en snygg svensk benämning på det, är inte att uteslutande dricka juicer. För det första kan man dricka juice i precis så många dagar man vill. 1, 3, 7 dagar. Sen finns det flera sätt. Sätt som involverar mat. Raw food och tillagad mat baserat på råvaror som verkar utrensande. Ren tillsatsfri mat som inte tillför skit. Juicedrickandet tänker jag som en bra första fas (hur många dagar man nu väljer) för att nollställa kroppen och göra den beredd att lugnt och fint ta emot bra mat som verkar utrensande. Rensar juicen ut är det helt ok.

Jag gillar att tugga, jag vill äta och få i mig den energi jag behöver för att kunna hålla mig mer än vid liv om dagarna, och kunna träna, men jag vill även testa hur kroppen reagerar och fungerar på juicefasta. Här är min ”utrensningsplan”:

Dag 1 och ev 2 : Juice- och smoothiefasta. Vaknar jag upp dag 2 och är sugen på juice så kör jag två dagar. Juicerna gör jag på frukt och grönsaker. Grön juice på morgon, andra färger resten av dagen. Jag tillför någon fettkälla i alla juicer – olivolja, kokosolja, linfröolja eller avokado. Jag har även nötmjölk i någon av juicerna för att få i lite mer fett och protein, och mer energi. 5-6 ”mål” om dagen. Precis som vanligt.

Dag (2) 3-7: Börja äta mat som är snäll och verkar utrensande. Lite i taget. Återkommer till vilken typ av mat.

Jag är inne på dag 2 nu. Redan under förberedelserna märkte jag en bättre mage som nu bara känns väldigt behaglig. En efterhängsen nästäppa försvann. Dag 1 handlade mest om att tänka på juicer och diska råsaftcentrifugen och mixern. Det gick faktiskt väldigt bra att dricka juicer! Jag kunde genomföra ett löppass utan bekymmer och höll mig mätt. På eftermiddagen kom (kaffe)huvudvärken, tröttheten och en mage som kändes som den varit magsjuk och tom ett tag. Det var väntat efter vad jag har läst på. Det gick över på några timmar och i stort känner jag mig pigg. Kvällströttheten känns på ett annat sätt och jag har sovit grymt bra i flera nätter i rad! Bara det är jag stolt över. Dag 2 började med en grön juice som höll mig mätt fram till mellis-tid, så jag juicar på med spänning. Kul experiment.

20150114_101006~2~2Förmiddagsmellisjuicen

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *