Mars blir det nya januari

Januari är månaden då alla ska komma igång! Alla satsar på sina nyårsmål. Sen kommer februari i vägen. Efter fyra veckors håll igång med träning och bra mat kommer influensan i sällskap av andra sjukor. En veckas ordentligt sjuk, en veckas återhämtning, en ny förkylning och snabbt har det gått tre veckor och möjligen siktar man att det är dags att komma igång igen.

Man kanske ska vänta ut hela februari först innan det är dags att dra igång sina löften? Nyåret kanske bör börja med mars? Men februari kan också vara ett sätt att pröva dig. Det är nu du ska skratta hånet i ansiktet och tänka att du biter inte på mig. Jag har kommit igång, jag har en liten paus men kommer snart igång igen, med full galopp. Tillåt dig att vara sjuk men tillåt dig minst lika mycket att dra igång igen med det du kan klara av. Skrev mer om det i ett tidigare inlägg.

IMG_5645

Jag vet själv hur det är. Hostan är inne på andra veckan. Denna rejäla prövning kommer en gång om året. Springa är otänkbart. Då ligger jag i en buske och kippar efter andan med ansträngningsastma, men promenera lugnt går bra. Idag blev jag riktigt sugen på att springa igen. Idag hade vi provlöpning av banan inför Stävie Trail och jag tog familjen med, promenadskorna (aka löparskor) och kameran runt halsen och förevigade löpglädjen. (Kolla bilderna på vårt Facebookevenemang.)  Att se andra njuta av löpning är kanske den bästa medicinen för sin egen motivation. Att vara i skogen gör också sitt till. Snart är jag på uppgång igen. Tills vidare är det rörlighetsträningen och lätt styrka som gäller. Utan-flås-aktiviteter. Underhålla mig. Muskulärt och mentalt.

IMG_5653
Kanske en sista chans att uppleva snö denna vinter.

 

One Comment

  1. Det gäller verkligen att påminna sig om att man faktiskt inte tappar så mycket av formen som man tror under de två-tre veckor som influensan stjäler av ens träningsplan. Lätt att bli stressad annars, särskilt om man har ett lopp i sikte och vet att man ”måste” få till alla de där långpassen för att klara det.

    Jag börjar också lugnt med yoga och superlätt styrka efter min omgång som precis börjat släppa. Och intalar mig att de här veckornas planerade kilometrar varken hade gjort från eller till.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *