Löpning i flytande form

Inte mitt absoluta favoritelement men gör det nytta för min löpning så är det värt att testa. Vi erbjöd vattenlöpning som ett extrapass för våra Runacademy-deltagare igår och träffades på Högevallsbadet i Lund. Verkligen ett fint badhus. Det är inte längre som de snuskiga badhusen jag fick uppleva i skräck under skolsimstiden på 90-talet. Jag hamnade lite i high-tech-chock dessutom. Nyckeln i det alltid för stora gummibandet som sätts runt fotleden är som bortblåst.

Vårt starka femtonmanna lag gled in på förmiddagen och fick flytvästar serverade och två banor fanns bokade. På banorna bredvid plumsade galna barn ner från de högsta hoppavsatserna så man fick skrämselhicka. På våra två banor behövde vi bara flyta, simma, springa i vatten och styrketräna. Vilken lättnad. Ingen anledning till panik.

20150411_112110

Vattenlöpning då. Jag har testat det några gånger innan, men inget jag utövar så ofta som jag kanske borde. Jag hade det som alternativ under en av mina två löparknäperioder och gav det några försök under graviditet innan magen hamnade i vägen för wet vesten. Vattenlöpning  är en träningsform som är toppen om man känner av skador, om man vill passa på att träna när barnen är i badhuset och vill ha effektiv konditions- och styrketräning på liten yta på kort tid.

20150411_114430

Man kommer inte så långt och det tycker jag är fantastiskt att man kan få ut så mycket av ett träningspass utan att behöva tänka på distanser! Prestationskrav på tider och tempo finns inte. Det funkar till och med om det är mycket folk i bassängen. Om man tar passet på fullaste allvar så upplever man inte ens att vattnet är kallt! Bara det. Helt klart supervettigt för konditionen då du kan få upp flåset riktigt mycket!

Vi körde ett par längder simning som uppvärmning och gick sen på löpintervaller med wet vests runt midjan. Så jäkla effektivt! En annan typ av trötthet. Lite obestämbar muskulär trötthet. Idag känns det i rumpan av styrkeövningarna i slutet av passet – bensprattel och höga knän. Sweet träningsvärk, och min lite diffusa smärta på utsida vänster lår kändes inte av ett dugg under passet. Magi.

 

11054267_956988610980600_6030978274299020302_n

Jag har bestämt mig att vattenlöpning ska bli ett inslag i min löpträning. Förhoppningsvis inte enbart vid skador, utan som ett skonsamt alternativ för att förebygga och förhindra skador. Kom ihåg att jag skrivit ner det nu. Västen ligger i klädkammaren och väntar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *