Löplistan

Listan cirkulerar på träningsbloggar och jag passar på att själv komma underfund med vem jag är som löpare. Here we go!

1. Vilken typ av löpare är du?
 En frälst löpare, sen kropp och knopp började fatta grejen. Jag blir glad utomhus, om det inte stormar. Gillar dock utmaningen att ta mig igenom motvind. Lycklig eller ej. Jag springer helst på känsla och planerar sällan längre än ett par dagar i förväg. Jag har väldigt sällan förutbestämda rutter, springer åt det hållet som verkar mest lockande. Litar på lokalsinnet och jag kommer hem när jag kommer hem. Oftast prick efter 60 minuter om det var tänkt att vara ett timmespass.

2. Hur länge har du löpt? 
Jag har sprungit i över 10 år. Löpt sedan ca 5 år och löpt på allvar sedan ett år.

3. Hur mycket löper du per vecka?
 Ungefär 3 pass i veckan. 4 mil totalt kanske. Ibland mer, ibland mindre. Kombinerat med löpstyrka och skolning. Jag räknar de till löppass.

4. Vilket är ditt “feelgood” tempo?
 5:27. Snittet andar oftast där efter ett behagligt pass. Min comfort zone.

5. Vad måste du ha med dig på ett pass? Klocka, nyckel och tuggummi. På ett långpass även telefon. Ibland lite russin. Kanske en peng. Vätska, och nåt som ger energi. Ibland måste jag ha ryggsäck för att få med mig allt.

6. Varför springer du?
 För att det är skönt och det är min terapi. En lång rak sträcka är favoritsträcka. Det är förhållandevis billigt om man inte tänker på kläderna och skorna, men de har man oavsett vad man tränar. En bra träningsform. Låg skaderisk om man vet hur man sköter sig och samtidigt sköter sig

7. Har du någon gång ljugit för att få springa?
 Det minns jag inte. Sånt kan man säkert förtränga.

8. Hur ofta köper du löparskor?
 Ett par gånger om året, men köper skor för olika användningsområden. Om jag köper två par på en gång så gäller det som ett köptillfälle va? Jag har 4 par som jag varierar mellan. Gamla invanda skor, nya ersättare, lättare skor och terrängskor.

9. Var/hur handlar du din löputrustning? 
På nätet i 9 fall av 10. Hittar jag nåt jag vill ha letar jag alltid upp var det är billigast att handla.

10. Dygnets bästa springtid?
 Eftermiddag och kväll.

11. Hur ofta tävlar du?
 Det beror på formen. Försöker ha ett antal bestämda lopp utspridda över året, och tar andra lopp däremellan mer på impuls och kort varsel och på hemmaplan. De 4 stora målen i år är (var) Köpenhamn halvmaraton i slutet på mars, Göteborgsvarvet 17 maj, Ultravasan 45 km den 23 augusti och Lidingöloppet i september.

12. Vilken är favoritdistansen?
 Halvmaraton.

13. Har du ett mantra som du rabblar i huvudet när du blir trött? Du kan och du är bra! Påminner mig också muntligen om att hålla tekniken.

14. Springer du helst i grupp eller ensam?
 En ensamlöpare som gillar att springa i grupp. Det stämmer perfekt. Så både och. För variation. Ibland behöver jag vara för mig själv och ibland vill jag vara social. Grupp-pepp är alltid kul. Att känna sig seg och trött i en grupp är aldrig kul. Dagsformen är antagligen avgörande.

15. Hur återställer du dig efter ett långpass? 
Äter och dricker precis det jag är sugen på och det varierar. En banan blir det ofta i första hand. Kokosvatten är mitt nya.

16. Vilken snabbhetsträning föredrar du? 
Antingen riktigt korta intervaller – 30 sek. De är snabbt över, och de är effektiva. Eller riktigt långa intervaller. Men jag vet inte om jag föredrar snabbhetsträningen. Oftast ska känner jag bara att de ska genomlidas och då handlar det om att ställa in sig på att bara genomföra. Allt går och det är skönt efteråt.

17. Vilket lopp drömmer du om att springa? Revansch Stockholm Marathon sedan avbrutet lopp 2008 pga löparknä. Sen drömmer jag om att Ultravasan i augusti ska kännas som en dröm. Härliga dalaskogar, lagom varmt och en perfekt dagsform. Och har man tänkt tanken så inträffar det.

18. Vilken kändis skulle du helst vilja springa med?
 Jag vill lunchlöpa med (eller kanske löpcoacha!) Sveriges komiker-elit en fredag. Måste vara sjukt kul löpning.

19. Vilka tre till fem löp- eller träningsbloggare utmanar du att fylla i den här listan?
 Jag tror att de flesta redan fyllt i den. Jag tycker alla som vill får fylla i den. Eller bara kommentera med det bästa med löpning enligt dig själv! IMG_0201

Morgonlöpning är inte min grej, men man kan offra sig för det här.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *