Kunderna veggo-tipsar

Igår i ICA-butiken där jag står som ”Kostrådgivare i butik” var temat vegetarisk kost. Vad ska jag hitta på tänkte jag när jag tog tag i förberedelserna. Jag har inte möjligheten att stå och laga och bjuda på mina godaste vegetariska rätter, men jag kan ju ändå ge inspiration och kloka tips. Så fick det bli. Inspiration. Inte bara från mig utan med hjälp av kunderna. Dagens uppmaning: En vegetarisk dag i veckan.

Jag dukade upp min lilla monter med några utvalda proteinrika produkter – linser och bönor i olika former, fullkornsprodukter – ris, bröd, pasta, och andra alternativ så som quinoa till exempel. Jag plockade in några bra saker att få med i sin vegetariska kost. Staplade upp ett gäng matvaror som ger en näringsrisk och bra kost utan kött-produkter. Varor att lära sig känna igen i hyllorna. Få något nytt att vända blicken mot på hyllorna, när man är på väg att ta det man brukar sträcka handen mot. Många är nyfikna på produkterna men vet inte riktigt vad man ska göra med dem, men det finns ju så mycket gott att göra av till exempel linser, bönor, frön och nötter. Att bara ta ett fullkornsalternativ ger förändring i smak, näringsvärde och ger andra förtjänster för kroppen.

Tillsammans med kunderna samlade jag in en hel hög med bra tips på vegetariska maträtter. Det var riktigt kul att få höra vad andra äter och vilka maträtter som är favoriter – ”Å den här rätten måste du testa!”. De som inte vågar/orkar/kan ge sig på vegetarisk mat fick många bra tips och fotograferade listan.

Här är några av tipsen på vegetariska maträtter från kunderna i butiken. Vissa innehåller mjölkprodukter och ägg. En blandning av tillbehör, smårätter, större rätter, soppor m.m. Något för alla!

20150423_163530

– Sötpotatisgratäng med kokosmjölk, jordnötssmör och chili. Mitt tips.

Matig halloumisallad. Mitt andra tips.

– Chévre- och spenatlasagne

– Mixa kikärtor, citron, mynta, olja, salt och peppar. Ha till allt!

– Auberginehalvor med kantarellstuvning (kantareller, lök, kryddor) och skiva ost. Gratinera.

– Jordärtskocksoppa

– Linssoppa – linser, lök, tomat, kryddor, buljong, fetaostkuber i och riven parmesanost på.

– Halloumilasange – Skivad halloumi, tomatsås, pastaplattor och pumpakärnor.

– Gazpacho

– Ramslökssoppa

– Pannkakor!

– Nässelsoppa med ägghalvor och vegetarisk ”fiskrom”

– Biffar på riven rotselleri och pasternacka. Stek eller grilla.

– Lins- och ärtbullar i sås på kokosmjölk, chili och citrongräs.

– Soppa på blomkål, broccoli, morot, selleri, buljong, kokosmjölk eller havremjölk. Ta vad som finns i grönsaksväg i kylen! (Stoppa i lite linser också för proteinets skull)

– Lasagne på aubergine, squash philadelphiaost, lök, tomat och lasagneplattor

– Halloumiburgare – riven halloumi, riven morot och riven zucchini. Forma burkgare och servera i savoykålsblad som bröd

– Gryta på quornfilé, krossade tomater, lök, paprika, torkade aprikoser och kakao.

– Kål-fräs – Fräs upp kinakål i olja och tillsätt lite fatten, lägg i tomater och servera med ris.

– Sallad på avokado, mango, koriander, chili, olja, salt och peppar.

– Bullar på mixade nötter och bönor. Ta vad som finns hemma!

Testa något av tipsen till helgen eller skriv upp det på nästa veckas matsedel. Har du något bästa tips att lägga till!

One Comment

  1. Mums vad mycket gott 🙂

    Jag gör ofta en soppa på morot, potatis, apelsin och ingefära. Så himla gott! Till scones eller nåt annat nybakat bröd är det bland det godaste jag kan tänka mig.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *