Kapacitetsträning

Träning ska anpassas efter individen. Så är det. Alla trender, metoder och hippa övningar som du kan läsa om i tidningar och andra ställen, är bara tips. Det går inte att lova resultat. Det går inte att säga att den här träningsformen verkligen funkar. Det beror ju helt på vem det gäller och vad personen i fråga vill ha för resultat och har för målsättning med träningsformen. Det krävs en medvetenhet kring vad du gör och ett idogt arbete. Det krävs målinriktning och ansträngning.

Målet kan se ut på så många olika sätt. Alla har olika mål, alla har olika förutsättningar och därmed olika strategi. Det innebär att vi kommer använda träningsformer på olika sätt. Yoga är rörlighet för någon, styrketräning för någon annan och pulshöjande konditionsträning för en tredje. Helt beroende på utövaren och typ av yoga-variant. Cykling för någon är en form av konditionsträning. Någon annan cyklar i backar och skog och behöver styrkan. En tredje ser det som en kampsport – vill komma först i alla lopp. Allt utövande av träning syftar inte för alla till att man ska bli bäst på specifik gren, bli snabbare eller mest effektiv i sitt utförande. Fundera på varför du tränar den aktuella träningsformen?


20150629_195230

Ta exempelvis styrketräning. Ett samlingsnamn för såååå mycket. Typ av styrka? Grundstryka, maxstyrka. Styrketräningen är dessutom en form av rörlighetsträning. Vi pratar även om stabilitet. Det som vi traskar in på gymmet, utövar och kallar styrketräning tränar så väldigt mycket olika kapaciteter. Du kan träna styrka inte minst, men även som sagt stabilitet och rörlighet. Du kan träna spänst, explosivitet och till och med snabbhet. Koordination, balans, uthållighet.

Det finns även sporterna, träningsformerna, där man rent fysisk ska ta sig framåt. Löpning, cykling, hinderbana, simning m.m. Framåt ska man. Steg nummer ett. Men varför tränar du specifik sport? För att bli snabbare än du själv dvs förbättra en tid, eller är det den sociala biten som lockar utan fokus på tider? En god anledning att ta sig ut bara? Kanske du använder sporten som en alternativ träningsform utan att för den delen bli snabbast, bäst, effektivast, utvecklad eller vad det nu kan vara. En viss träningsform är inte bara till för att du ska bli bäst på den. Den kan ge dig en hel massa annat. Är simning en bekväm ”lättviktsträning” för att avlasta en trött kropp – simma! Är lugn jogg det du behöver för att varva ner efter jobbet – spring! Behöver du bli snabbare och starkare i din löpning – spring i backar! Tycker du om att träna lite av varje i närheten av andra – gå till ett gym! Du älskar att röra dig till musik – zumba!

Förstår ni? Variera träningen, testa vad viss träningsform gör för dig i olika format! Du behöver inte tävla, inte bli bäst, inte prestera max, inte utvecklas nämnvärt. Eller så är det det du behöver – lite högre press på dig för att se hur du utvecklas. Var öppen för din kapacitetsbredd och träna olika färdigheter. Prestera lite mindre eller lite mer, och se vad som händer. Testa att springa lugnt, medel och snabbt. Variera tung styrketräning med lite lättare för mer uthållighet, eller tvärtom – ta reda på hur jäklarns stark du egentligen är! Utforska din träningsform. Inspireras av annat. Kliv ut ur boxen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.