Inget är som att få sträcka ut

Jag är så stel i höfterna” utbrister mannen vid söndagslunchen. Bra då blir det yin yoga till Mästarnas mästare ikväll bestämmer jag. Jag läser hans tankar: ”… men jag är för stel på yoga”. Det är som att säga att man är för trött för att sova, eller för otränad för att springa.

Han fick i uppdrag att kolla in kortfilmen där Karolina (yogafröken som var med i Portugal och har världens mest behagliga röst att lyssna på till yoga) presenterar bra yoga-övningar för löpare. Här hittar du filmen.

Hunden, duvan, svanen, skosnöret och grodan. Löparmusklerna älskar’t, och aldrig har mina höfter mått så bra som under Portugal-veckan och yin yoga är perfekt efter ett löppass och perfekt avkoppling. I yin yoga håller man positionerna i 3-5 minuter och känns det bekvämt kan man somna. Känns det obekvämt så får man hitta en position som känns mer bekväm. Man ska inte pinas. Bara sjunka in, andas och koppla av.

20150412_211151~2Sovande svanen…zzzzz.

Eftersom det blev Js första yogapass så tog vi bort yin i yin yoga och även yoga i yoga, och kallade det till slut för stretch, dvs vi höll inte positionerna så länge utan så länge det kändes bekvämt för honom. Totalt 20 minuter nytta och nöje allt som allt. Jag tror att väldigt många hade behövt ta fram en matta emellanåt och anstränga sig lite för att bli mindre ansträngd. Go yoga!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *