I heart cirkelträning

Jag är ett stort fan av cirkelträning. Ett träningspass där man förflyttar sig mellan stationer eller alternerar mellan olika övningar på en plats. Arbete under X sekunder och kort eller ingen vila mellan övningarna. Jag gillar det av flera anledningar:

  • Cirkelträning går att variera i det oändliga. Det går att göra en cirkel med många övningar, eller flera mindre cirklar med så lite som 3 övningar.
  • Det är tidseffektivt – mycket träning på kort tid. Med riktigt hög intensitet orkar du kanske inte hålla på så länge, men du får stor effekt av träningen på den korta tiden.
  • Du kan få med hela kroppen i dina övningar under cirkelpasset. Du kan ta in många muskelgrupper i en och samma övning eller variera mellan olika muskelgrupper i flera övningar. Benmusklerna kan vila medan du kör överkroppsträning till exempel. Genom att engagera fler muskler i en övning går det åt mer energi i varje övning dvs hög förbränningseffekt.
  • Cirkelträning passar i stort sett alla eftersom övningarna ofta går att anpassa efter dina förutsättningar.
  • Du kan kombinera olika typer av träning på den korta tiden – styrketräning, stabilitet och flås-träning. Många kvaliteter tränas!
  • Du behöver inte så många redskap och kroppsviktsträning passar utmärkt. Träningen blir därför lättillgänglig och ypperlig för effektiva hemmaträningspass (eller på semestern!).

20160221_114445Frågan är om man kan köra stationsbaserad cirkelträning motsols? Det har jag nog aldrig testat. Det blir medsols av bara farten. Kanske ett sätt att variera träningen på.

Mina klienter får ofta utstå mina cirkelträningspass. De som valt lite kortare pass får in mycket träning under sina 45 minuter. De som kör 60 minuters-pass kan få cirkelträning som en del av passet med tillägg av annan träning så som rörlighetsträning och stabilitetsträning före cirkeln, eller go’ stretch och töj efteråt.

Idag fick jag själv ett gött cirkelträningspass. Ett lunchpass Crosstraining på SATS Mobilia här i stan. 8 riktigt bra övningar och några av dem träffade helt rätt på mina svaga punkter. 50 sek arbete, 10 sek vila. 3 varv. Avslut med en Tabata mountain climbers. Svetten lackade. Första ordentliga flåspasset på länge (bortsett från cykelturen dit i motvind med sumpiga däck). Maten smakade bra efteråt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *