Hepp! 45 chins i utegym

Jag befinner mig på världens bästa träningsläger!! Igår gick jag igenom sjukt många krävande tester – kroppssammansättning, kondition, styrka och spänst. Bara för att testa på, men det är ju svårt att inte ta ett test på allvar när man har så många peppande människor runt omkring sig som får en att ta i så svetten skvätter.

Efter tusen tester (kändes det som) körde vi ett fantastiskt cirkelpass med multiplanara övningar där kroppen får arbeta med olika typer av kvaliteter och på alla håll och kanter. Kvaliteter som rörlighet, snabbhet, styrka, koordination, balans, spänst och många fler, tränas genom att kroppen får rör sig i sidled, fram och tillbaks och överallt runtomkring. Den ultimata träningen skulle jag vilja säga, och egentligen väldigt enkla övningar med väldigt enkla redskap, om ens det behövs! Ännu en till aha-upplevelse till banken. Inte främst övningarna i sig även om jag fick många idéer, utan vad som händer när man tänker efter vad en viss övning faktiskt bidrar till!

Ännu mer vettig träning på förmiddagen idag, men sen var eftermiddagen garanterat veckans höjdpunkt (ja jag vet, det är två dagar kvar denna vecka men jag vågar sträcka ut hakan). Träning i den miljö som jag tycker är mest inspirerande. UTE! En park, en lekpark, en kompiskund och en intervju. 30 minuter programkonstruktion för ett 45 minuter träningsprogram utifrån vad som finns att göra i utemiljön. Det finns massor!! Vad ska man välja är frågan? Jo, naturligtvis övningar utifrån det som kunden behöver och vill bli bättre på. Målsättning styr, fantasin bestämmer och sen finns det inga andra begränsningar.

20150611_143421 20150611_143435 20150611_164448 20150611_164459Några har varit med på mina träningspass och kanske har lite idéer av vad man kan hitta på på ställen som de här?

Jag fick naturligtvis också vara kompiskund och fick ett pass konstruerat utifrån mina mål – att få bli ordentligt trött i överkroppen (vill låta nedre delarna vila idag). Hepp så hängde jag i chinsstången och körde 3×15 chins och blev mör i axlar, armar, rygg och typ överallt. Hepp en gång till så körde jag 3×15 armhävningar på tå och fick samtidigt en bakåtböj för min stela bröstrygg. Hepp en tredje och fjärde gång för tuffa plankan med sidoförflyttning OCH höjdförflyttning i en och samma övning för bålstabilitet och även ökad stabilitet i axlar och skuldror. Fram och tillbaks, upp och ner. Smörklicken på moset – lek med gunga i en ryggrotation genom att putta fart från sidan på Personlig Tränare i gunga. Lekfull vettig träning och tack vare min kompisPT fick jag hjälp att kunna se över mina hinder, möta mina begränsningar och lägga dem lite längre fram.

 received_1637989886438279 received_1637995079771093
Chins är chins, men don efter person. Vilken nivå och svårighetsgrad motsvarar dina aktuella kvaliteter? 

Nu måste jag sova och bli avspänd inför morgondagen! Hur kul får man ha?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *