Hålla ställningarna i februari

Det slår liksom inte fel. Februari har till och med fått ett alias tillägnat oss småbarnsföräldrar. Vabruari. En sjukdag hittills i år. Inga vabbdagar på hela höstterminen. Vabruari inträdde med full galopp måndagen den 1 februari med två däckade barn. Nu gäller det att pussla i vardagen. Vem som ska stanna hemma och vem som ska jobba. Någon slags avvägning av vad som blir lättast, lämpligast, mest effektivt för så många parter som möjligt.

För egen del handlar pysslet med sjuka barn om planering. Planering av:

  1. Jobb – flytta de PT-timmar som går. Samla ihop timmarna.
  2. Träning – så mycket som möjligt får avklaras hemma eller i någon av pauserna mellan klienter. Fördel korta träningspass! Hellre två korta än ett lite längre.
  3. Mat – tänk enkelt, praktiskt, rester, små mål som kan ätas i soffan medan barn sover eller kan tillagas på kort tid. Färgglatt. Näringsämnen. Ingefära. D-vitamin.
  4. Frisk luft – ta chansen när det går. Se dagsljus. Balkongen funkar. Djupa andetag. Det kan hända att man inte kommer utanför dörren på en hel dag. Så låt det vara så!
  5. Vila – när tillfälle ges, för nätterna blir inte som vanligt.
  6. Sänk alla krav!!

Det är bara att ta sig igenom. Man överlever även denna månad. Idag insåg jag att det var ljust ända fram till strax i 5. Ljus i sikte med andra ord. Nu kör vi!

IMG_3242Färgglatt.20160110_210252Ett mindre färgglatt hemmagym.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *