Glöm inte att tugga

IMG_3137~2

Smoothies och råsaft är riktigt på tapeten. Bokstavligt talat till och med om man glömmer locket på smoothie-mixern. Det är enkelt att göra en smoothie. Det är kul att blanda smaker och det är enkelt att få i sig dagens frukt-dos. Juice på råsaft är smakrikt och nyttigt. Dricka spenat, grönkål och morot har aldrig varit så enkelt som när man får använda råsaftcentrifugen. Men det som lämnas kvar i slaskbehållaren är fibrer och vitaminer. Återanvänder du det förresten? I salladen i baket?

Sen har man lite disk kvar.

Drycker i all ära och det är häftigt att man på stan kan köpa en smoothie och få i sig mango, hallon, yoghurt, banan, spirulina och honung genom ett sugrör i en mugg som man håller med en hand samtidigt som man går, men glöm inte att tugga ibland också!

Genom att tugga maten:

– motionerar du käkarna och ökar rörligheten i käkleden.
– kan du undvika att bli gasig i magen då du sväljer mindre luft.
– hinner hjärnan lättare med att tala om när du är mätt.
– fattar matsmältningssystemet bättre att det ska börja jobba och när det kan sluta jobba.
– frisätts enzymer som underlättar spjälkningen av kolhydrater
– finfördelar du maten och får bättre utsöndring av matens näringsämnen.
– ser du till att blodflödet till hjärnan fungerar vilket gör att hjärnan håller sig pigg – du behåller ditt minne!

Tugga! Varje tugga ska tuggas 30-50 gånger (haha) tills den blir till sin egen lilla smoothie i munnen. Så ta god tid på dig. Sitt ner, andas och ta det lugnt en stund.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *