Fystester 6 veckor senare

Jag börjar gilla mitt kvartersgym mer och mer, för varje gång jag går dit och har hela stället för mig själv. Det är som hemma fast hemmagymmet har blivit väldigt mycket större och det finns 3 teveapparater istället för en. Det var alltså bara jag och min låtsaskompis idag igen. Tisdag morgon.

6 veckor har gått sedan jag gjorde Runacademys fystester. Då var jag så laddad och såg fram emot en och en halv månads hård träning. Att få bli starkare och få ännu bättre flås. Vad hände under de 6 veckorna? Tre förkylningar, en magsjuka och ”igång igen” lika många gånger som sjukor. Inte de bästa förutsättningarna för att förbättra sig på fystesterna kanske. I rätt korta perioder har det ändå gått bra med träning när det har varit möjligt. Därutöver finns ju alltid den mentala styrkan…

Det är de här testerna som gäller.

Fyra klassiska fystester efter varandra, plus en sista som jag lagt dit själv.
Coopers test – hur lång tid tar det att springa 3 km? På löpband eftersom den skånska vinden inte kan lova att nästa test om fem veckor sker under samma förhållanden.
Plankan – hur länge kan jag stå i plankan med korrekt teknik? Naturligt rak kropp fast horisontellt.
Jägarvila – hur länge kan jag sitta i jägarvila med korrekt teknik? Rygg mot vägg, 90 grader vinkel i knän och höft, armarna ut.
Armhävningar – hur många breda armhävningar på tå klarar jag innan jag dör?
Rodd 1000 m (motstånd 8 av 10) – på snabbast tid. Det testet har jag lagt till själv, bara för att jag inte riktigt kan lämna gymmet utan att ha suttit på roddmaskinen en stund.

Så här gick det idag:

Coopers test 3  km. Det här är ju (nästan) det roligaste jag vet! Lite lömskt att köra på löpband då man kan ställa in hastigheten för att klara en viss tid och bara mata på. Så började jag, och jag kom 2 km, sen snubblade jag till, hoppade till kanten, kom av mig och avbröt. Försökte börja om, men det är ju lönlöst. Jag får ta det en kväll i veckan. Ingen förbättring med andra ord. 13,55 hade jag förra gången. Jag har sprungit på snabbare kilometertid utomhus på 5 km så den ska gott kunna förbättras vid annat tillfälle.

Plankan. Det näst roligaste jag vet. Jag kom ihåg att ta med en handduk denna gång att lägga armarna på. Ingen hit att stå med svettblöta armar på en matta. Det blir kämpigare än nödvändigt. Placerade mig. Spände. Höll position. Sen får man tänka på annat en stund. 5:10 (för 6 veckor sedan – 4:04). Förbättring med 1 minut och 6 sekunder.

Jägarvila. Hatar. Intog position. Började. Höll 2 minuter. Kändes inte rätt. Gick ur position. Skakade på benen. Bytte plats. Började om. Höll 4:23 (för 6 veckor sedan – 3:05). Förbättring med 1 minut och 18 sekunder. (Glömde hålla ut armarna första 2 minuterna.) Hur länge hade man kunnat stå kvar ytterligare om man hade tyckt att jägarvilan är rolig??

20150303_095911
Varför känns vissa platser bara helt fel för jägarvila? 

Armhävningar. Breda armhävningar på tå. 25 st (för 6 veckor sedan – 17 st).

Rodd 1000 meter. Under 5 minuter – 4:59 (för 6 veckor sedan – 5:31). Snurrigt och skakigt efter fyra genomförda tester.

20150303_120355

Förbättring på alla punkter utom den första. Coopers kan jag förbättra en annan dag. Tänk vad lite träning kan göra. Med betoning på Lite, som i Lite mindre än vad friskare perioder hade fört med sig. Förutom mitt konditionsvärde utifrån Cooperstest (googla på Coopers test om du är nyfiken) som jag har lite koll på, har jag ingen aning om vad de andra resultaten säger i förhållande till ett svenskt snitt, om det ens finns ett sånt, men jag vet i alla fall att JAG fortfarande är bra på väldigt många vis!

Testa du också! Ett roligt sätt att checka av hur ditt läge ligger. Styrka, kondition och uthållighet. Passar inte dessa tester så hitta på något annat, men gör samma tester vid varje tillfälle. 

4 Comments

  1. Tvärtom här; tycker INTE om plankan.
    Känns meningslöst statisk. Fast konstigt nog gillar jag Jägarvila. (”Gilla” fast hatkärlek då). Där kan jag stå längre. Och den är ju dessutom statisk den också. Helt ologiskt… Jag vet! 😉

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *