Formulera din matfilosofi

Formulera din matfilosofi och kika in i din egen kosthållning. Din matfilosofi skulle till exempel kunna berätta vad du brukar äta, vad du gärna äter och vad du helst inte äter. Motivera varför du äter det du äter och varför du nobbar vissa saker. Vilka livsmedel mår du bra av att äta och vad mår du inte bra av? Det finns kanske livsmedel som du inte skulle kunna leva utan, samtidigt som andra ger dig allergisk reaktion eller ont i magen.

Din matfilosofi behöver inte ristas i sten, men den kan i stora drag tala om hur du lägger upp din kost. På detta sätt får du tillfälle att utforska vad du mår som bäst av att stoppa i dig, och vad du bör undvika. Jag tycker även att du, för vår omgivande miljös skull, bör tydliggöra hur ekologiska, närproducerade och miljömärkta produkter tar plats i den mat du äter. Vilka ekologiska livsmedel prioriterar du?

En allsidig kost bör innehålla alla delar i kostcirkeln. Av olika skäl kan man välja bort vissa bitar, men kanske du upptäcker att det saknas något som du egentligen inte har någon bra anledning till att utesluta ur din kost. Du kanske ser att fisk inte är vanligt förekommande och du därför går miste om nyttiga fetter. Eller att gröna grönsaker som är lite extra nyttiga inte får någon plats i dina måltider. Eftersom risken för benskörhet ökar med åldern är det viktigt att få med produkter med kalcium och D-vitamin, t.ex. mjölkprodukter.

7499031_m

Vad får en plats i din matfilosofi?

Du vet förmodligen att du äter (och dricker) sådant som du borde sluta med. Då pratar jag inte om det söta du unnar dig någon gång i veckan eller lite chips på fredagkvällen, utan det där som inte tillför nytta mer än att du tycker det är gott för stunden, och som det har en tendens att bli för mycket av. När det börjar snudda vid ett sötsug som du inte kan bli av med och du känner att du har passerat en gräns. Ovanor och dåliga rutiner. Skriv ner vad du tänker sluta med och när de ska försvinna ur din kosthållning. Ta ett beslut innan det går för långt.

Lämna några rader blanka. Där kan du fylla på efterhand med dina matdrömmar. Mat och livsmedel som du skulle vilja testa eller restauranger som du har som mål att besöka. Du kan lämna utrymme för sådant som du bestämt säger nej till. Du kan kanske testa eller testa igen och inse att du inte alls har någon anledning att avstå.

Till sist – utmana din egen matfilosofi. Nästa gång du är i matbutiken och plockar de varor som du brukar köpa – snegla på hyllan bredvid och testa något nytt. Kanske kan det få plats i din filosofi.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *