Formtoppa foten

20140729_205226

Som jag såg fram emot torsdagkvällen då jag skulle få stoppa mina fötter på omsorgskurs. 4 timmar workshop om fötter hos Safe Education, men tydligen var det inte så många som imponeras lika mycket som jag av vilket hästjobb fossingarna gör och all den omtanke de är värda. De får ta en massa stryk och måste ju för sjutton stay in shape! Workshopen blev inställd pga för få anmälda.

Fötterna är liksom bland det livsviktigaste! Vi måste jobba med dem för att vi ska funka. Vi måste visa dem tacksamhet. Plocka ut dem ur skorna och strumporna ett tag. De finns längst där nere och ser ganska tunna och bräckliga ut, men ändå ska ska de grunda hela kroppen. De bär ett stort ansvar. Blodet är längst bort från hjärtat och det behövs syre ända ner till stortån. Och stortån ja. Viktig viktig, men kan du styra dess funktion? Testa! Visste du att den har liv? Kan du röra stortån? Bara den? Känner du att du är connectad med din egen stortå och din lilltå?

Hur känns de när du kliver upp ur sängen? Är fötterna pigga, rörliga och du kan trippa iväg? Eller känns de stela och ömma och tar en stund på sig att vakna?

På grund av inställd workshop fick mina fötter 4 timmar fri tid torsdagkväll som jag kan göra något med. Det utlovades bland annat fotstyrketräning så jag får helt enkelt ta ett rejält styrkepass, en stunds massage, lite omvårdnad och resten av tiden stoppa fötterna upp mot taket och lyfta upp dem från golvet ett tag. Det är de värda.

Vill ni vara med?

Ett all-in fotpass med rörlighet och styrka för vem som helst. Du behöver inte ens byta om, och du kan se på teve samtidigt. Visste du att det finns så många övningar för dina fötter? Det finns mer. Kör allt, eller välj ut några.

  • 30 sek – 1 min gå på tå med stolt hållning. Testa att gå baklänges halva tiden.
  • 30 sek – 1 min gå på häl med stolt hållning. Testa att gå baklänges halva tiden.
  • 30 sek – 1 min gå på fotens insida. Byt och gå på fotens utsida.
  • 30 sek – 1 min gå utåt med fötterna. Byt och gå inåt med fötterna.
  • Tåhäv på ett ben, 10 repetioner på varje fot. Stå på trappsteg med halva foten ute i luften. Häv dig upp och håll emot lite neråt.
  • Knipa handduk (The Towel Curl. Älskar namnet.) – lägg en kökshandduk på golvet och ställ på ena kortsidan av handduken.  Knip tårna om handduken och dra in den under foten så att den till slut ligger som en korv under foten.
  • 30 sek – 1 min balansplatta på ett ben, stå på höger fot (sätt balansplattan i lite rörelse och utmana fotlederna). Byt till andra benet och foten och gör samma sak. Har du ingen balansplatta hemma så passa på när du är på gymmet. Där brukar det finnas.
  • Sitt på en stol, sträck fram fötterna och cirkla dem tills du tröttnar. Cirkla åt andra hållet.
  • Stå på ett ben. Flexa och sträck på foten som är i luften, neråt uppåt. (Genom att hålla balansen på det benet och foten du står på så får du lite extra träning i den fotleden.)
  • Om du har barn, eller eget Lego-intresse – lägg ut 10 legobitar på golvet och en liten hink eller skål. Plocka i Legobitarna i hinken med ena fotens tår. Häll ut bitarna och gör samma sak med andra foten. Funkar med annat än Legobitar. Nötter, stenar, brysselkål. Hitta nåt.
  • Sen kan du sätta dig ner i soffan och knipa allt vad du kan med tårna och sen spreta allt vad du kan.

Känner du hur fötterna börjar leva? Gör allt hur många varv du vill. Kanske du ändå blir lite svettig.

Läs mer här om hur du kan fira dina fötter.

2 Comments

    • Sarah

      Förr hade jag jättelätt för kramp i hålfoten, men det har försvunnit. Kanske tack vare fotträning och massage, eller så har någon trollat bort det. Men jag förstår hur du menar. Fight it! och var snäll mot fötterna.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *