Förkylningskrisen

Förkylningssäsongen går på högvarv så här års. Det kommer alldeles säkert en förkylning när man precis kommit igång med januariträningen mot årets alla mål. Sjukdom kommer som en liten test på om du verkligen menar allvar med din träningssatsning. Känner du igen? Är det inte förkylning så är det influensa eller magsjuka.

Varje förkylningssängong får jag dock höra ”jag har varit sjuk i tre veckor och inte kunnat träna”. Har du inte legat inlagd på sjukhus dessa veckor eller haft feber i tre veckor (och bör kanske vara inlagd i så fall) så kanske det finns möjlighet att ta sig ur soffan för lite rörelse trots allt. Det kan vara den lilla latmasken som talar den sista veckan och frisk luft och aktivitet av muskler och leder kan vara medicinen.

Vad gäller?

Om du har haft magsjuka (under tiden du ÄR magsjuk är det nog ingen tvivel – du orkar inget annat än vila) – Se till att ha återfått kraft i kroppen och kan äta igen. Återfå energi och aktivera dig utifrån vad kroppen orkar. Det kan vara skönt med frisk luft och röra sig lugnt och långsamt efter att ha legat några dagar. Sträck på dig och rör på kroppen för att minska ”liggvärk”.

Om du har feber och/eller ont i halsen – Vila! Kroppen har fullt ut med att ta hand om sig själv och det är onödigt och direkt livsfarligt att sätta mer press på den genom att driva upp pulsen. Äter du penicillin? Det är ett säkert tecken på en infektion och då bör du vila. När penicillinet har gjort sin verkan och du börjar piggna till är det inget fel med promenader och lugna aktiviteter.

Om du har snuva eller känner sig hängig – Försök att hålla din rutin. Har du sagt träning varannan dag, tre gånger i veckan eller liknande och kroppen är kapabel att aktivera sig – gör någonting även om du har lite snuva. En promenad, lätt yoga, lätt styrketräning, teknikträning. Inget speciellt ansträngande utan bara NÅGOT.

Att ta tillfället som om du hade varit ditt vanliga pigga du gör att du håller kvar vid din plan och har goda förutsättningar att hålla motivationen uppe. Du har säkert själv upptäckt någon gång hur lätt det är att falla ur rutinen och att det känns som att du får starta om från noll för att komma igång igen.

Klient E skickade meddelande igår att hon kände sig lite hängig men ville inte ställa in sin PT-timme. Hon ville ändå göra NÅGOT. Jag gav henne en timmes rörlighetsträning. Töj, stretch och avslappning. Det kan aldrig vara fel och kanske precis vad kroppen behöver. Klapp på axeln att du tog dig tiden och fick till träningspasset på torsdagen!

Fil 2016-01-29 09 41 22

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *