Fira Den stressfria dagen

Den 28 maj firas Den stressfria dagen. En dag om året är väl ingen tröst kan man tycka, men idag skulle kanske kunna vara din första stressfria dag. Det kan vara idag som du bestämmer dig för att det ska bli ändring på hur du förhåller dig till stress. Det är idag du kan börja prioritera vad och vem som ska få ta din tid. Det är nu du kan börja fundera över vilka stressymptom som du bör lyssna lite extra på. De som gör mer skada än nytta. Känner du igen stressymptom?

  • Hjärtklappning
  • Sömnlöshet
  • Huvudvärk
  • Trötthet
  • Lättirriterad
  • Svårt att koncentrera dig
  • Svårt att varva ner
  • Problem med magen

Vad skulle du kunna göra något åt? Fundera över vad du gör och varför, och hur du kan förändra det du gör.

Börja idag med att tänka på hur du andas. Lär kroppen förstå vad ett djupt andetag ända ner i magen gör för nytta. Låt hela kroppen syresättas och tänk på nuet. Inte det som komma skall. Inte det som har varit. Lugn och ro sänker stressnivåerna i kroppen. Hur får man då lugn och ro när allt rusar runt omkring en? Hitta en plats där du finner lugn. Ta fram bilden i ditt huvud. Min lugna plats finns på en solig sandstrand i Portugal. Ett sista yogapass på stranden innan hemfärd från en veckas träningsläger avslutades med att låta blicken vandra över sandstranden, det glittriga havet och horisonten långt borta. Den bilden fastnade på näthinnan. Bilden kan jag ta fram när jag vill ha tillbaka känslan som infann sig just då, just där. Det var vindstilla, ljust, varmt och kroppen var lugn och mjuk efter ett yogapass. Det fanns inget att stressa till. Ingen anledning att ha bråttom därifrån.

CAM00340

Man behöver inte vara där i realtid för att hitta sin lugna plats. Det går att komma tillbaks dit. Blunda och tänk tillbaka. Leta upp känslan som fanns där på din rofyllda plats. Sök efter energin som fanns inom dig.

Testa. Passa på att blunda en stund och visualisera din plats även när du befinner dig i de mest stormiga av miljöer eller tillfällen där du känner stress och press – på flygplanet, vid skrivbordet, i hallen under en stressig morgon, och andas. Testa, öva, träna på att hitta lugn. Färdigheterna kommer att hjälpa dig att hantera

Inget ska få stressa mig idag. Kalendern är fulltecknad. Ja jag tillhör fortfarande de som använder en kalender gjord av papper och som kräver att man använder en penna. Jag ser strukturen bättre. Bättre koll även om den är klottrad och inte speciellt snygg. Det som står i den stressar mig inte. En fulltecknad dag idag ger mig pirr i magen. Det gjorde den inte för ett par år sedan. Idag är dagarna mestadels fyllda av positiv stress. Ett annat förhållningssätt till möten och saker att genomföra. Idag ska telefonsamtal avhandlas, ett par möten och ikväll äntligen lite tillsammanslöpning för att avsluta dagen med guldkant.

Skulle det vara något som stressar idag så är det möjligen att packa ihop familjen för en långweekend. Men natten är lång och det ljusnar tidigt. Sandstranden kan finnas i mitt huvud även när jag viker kläder.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *