En veckas gränstestning

En del av tjusningen med att åka på träningsresa är utmaningarna. Förra året var utmaningen att springa mitt längsta löppass någonsin – ett bergspass på 14 km och sen springa hem de 28 kilometrarna. Jag trodde först att det var omöjligt men ville testa. Fullt genomförbart. I Portugal kan allt hända. Jag krossade mina hjärnspöken. Jag kom hem efter träningsresan och spräckte gränsen ytterligare ett par gånger månaderna senare. Jag visste att det går, och går det så går det oftast ännu lite till.

I år var jag förberedd på att varken kunna springa mycket eller långt pga förkylning, men efter hand gav det med sig, kroppen frisknade och benen ville börja springa.

Bildströssel från löpveckan som blev så här:

Söndag: En smygstart på 3 km för att lyssna på kroppen. Promenerade 3 km tillbaka. Kändes tipptopp!

20150315_113503

Måndag: Kortintervaller på bana. Ville INTE missa. Värmde upp i en mindre snabb fartgrupp för en riktigt lugn uppvärmning. På plats på arenan klev jag upp en nivå för intervallerna. Härlig fart i benen och kul att springa snabbt tillsammans med 150 andra på bana. God pepp längs banan av Anders Szalkai och hela ledargänget från Team Stockholm Marathon. 10,7 km blev det den dagen.

 20150316_163943 20150316_174748

Tisdag: Hoppade över tröskelpass+långpass totalt 21 km för att fortsätta lyssna på kroppen och låta kortintervallerna lämna benen. Hängde på återhämtningsjoggen. 5,7 km.

20150318_162835

Onsdag: Stack ut på ett eget tröskelpass med 2 x 10 min och en halvtimme distans efteråt. Fick ihop 11 km.

 20150318_114154 20150318_114230

Torsdag: Bergspass 14 km. Planen var 14 + 10 men magknip och en trasig sko skvallrade om att jag inte skulle fortsätta. Skrockfull. En återhämtningsjogg på eftermiddagen. Totalt för dagen 20,3 km.

1964807_10152874323896748_6183321178424080530_n 150783_10152881276311748_6468772088922733532_n

Fredag: Morgonjogg 5 km på platt strand med morgonsol. Intervallstege på eftermiddagen. Jag sprang uppvärmning i 6 min-grupp och klev upp till snabbare grupp för intervaller.  2×3 min, 2×2 min, 2×1 min. Valfritt att fortsätta och det blev 2×2 min och 2×1 min till. Totalt för dagen 15,6 km.

 20150320_162221 10986457_10152881273791748_8808031112509927874_n

Lördag: Progressiv löpning på 2 km-slinga. Värmde upp med snabbare gruppen denna gång. Två varv på slingan med tempoökning efter hand. Lite längre nedjogg när sista solen ändå var framme. 10,6 km.

 Skärmavbild 2015-03-23 kl. 12.07.33
Bild lånad från TSMs bildspel från veckan.

Utan att ha fått med långpass blev det ändå 77 km löpt förra veckan. Jag skryter inte med hur mycket jag lyckats springa på en vecka (många andra sprang väldigt mycket mer!) men det visar vad som är möjligt att genomföra även om det var tveksamt från början.

På träningsresa finns utrymmet att bre’ på lite mer än vanligt och utmana sig lite extra. Jag kan återupptäcka mina mina gränser, testa dem och upptäcka att de är möjliga att kliva över. Bekvämlighetsgränsen flyttas ganska snabbt när solen skiner och man har bästa löpkamraterna. Bekvämt har både varit att hänga långt fram med de riktigt snabba samtidigt som jag kan hålla tillbaks och känna mig bekväm med ett riktigt lugnt tempo i nybörjargruppen.

Väl hemma och med varje-dag-löpning senaste veckan vill benen fortsätta springa. Det är något visst med träningsresa. Hemligheten? Varierande löppass och andra träningspass, varierande underlag, mycket mat, sömn, vila och återhämtningspass (löpning och yoga), njutning, glädje och trevligt sällskap, och gott om tid ska tilläggas. Utifrån det – lyssna på vad kroppen vill!

Nu vill kroppen ha ur flygplansluften ur systemet och börja springa igen. Dags upptäcka att gränserna har förflyttats och vårsäsongen är igång på allvar.

4 Comments

  1. Åh vad sugen jag blir att åka på träningsresa när jag läser sånt här!

    Förutsättningarna måste ju vara perfekta för att orka träna mycket, när det enda man gör är tränar/äter/vilar. Lite som att leva som eliten i en vecka 😉

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *