En återställare

Senaste veckan har varit en minst sagt tråkig löpvecka. Motivationen för löpning har varit noll. Det tyder förmodligen på en överdos senaste veckorna och kroppen måste få avvänjas lite för att hitta tillbaka. Smart kropp. Ett tecken på att kroppen inte vill trava på. Då hade jag garanterat skada mig. Lyssna på kroppen. Så jag har låtit det vara så. Ett löppass på måndagen och sen flög veckan iväg utan ens lite sug efter löpning. Så kan det gå! Och så fick det bli. Det blev istället ca 2,5 mil promenader. Stillasittande blir man aldrig.

Söndagsplanen var en återställare. Försöka hitta suget igen och känna pigga ben. Vecka minnet till liv igen. En fot i taget. Påminna om tekniken. Det är mindre än två veckor till Göteborgsvarvet. Även om suget lär komma i startfållan så vill jag ändå att de kommande två veckorna ska kännas bra även om löpdosen blir lite mindre och lugnare. Benen ska få triggas igång lite och känna sig lite sugna på lopp!

Söndagkvällens upplägg:

  • Ingen hastighetsmätning, alltså ingen GPS igång.
  • Bara springa lugnt och känna på hur lätt det känns med lätt löpning.
  • Inte nöta asfalt. Det blir det tillräckligt av annars.
  • Ensamlöpning. Så lite folk runt omkring som möjligt, så ”måste” jag inte springa om.

Ordentligt klädd för att möta kylig vind. Att känna att det är kallt i maj tar udden av alla mina löprundor. Nöjd att jag valde tre lager kläder på överkroppen den 4 maj. Resultatet blev 45 min löpning på gräs, i sand och på grus. Ensam på stranden i solnedgång. Vinden i håret och kylig nästipp. Ytterligare 15 minuter i The 4 summits of Västra hamnen. Hmm… 4 kullar, men backe upp och backe ner. Springer man många gånger blir det jobbigt.

20140504_201529 20140504_195608 20140504_203832 20140504_203550

Upplevelse:

  • Jag är glad att jag har möjlighet att springa vid havet i ”strand-terräng” med kvällssolen i ansiktet.
  • Efter trekvart i sand och gräs känns benen väldigt studsiga när man når asfalt.
  • Benen var fasligt pigga i backar! Både uppför och utför. Fick matnyttiga tips för utförslöpning på löpcoachutbildningen. Första gången jag var ute och testade efter det faktiskt. Rull!
  • Fattar inte att jag i en vecka inte förstått att en lugn löprunda gör allt annat än skada.

   20140504_201046

Skriver ”Nollad och återställd” i journalen. Den här veckan ska bli en kul springvecka. Bestämt. Intervaller på onsdag, om inte lite annan löpning innan dess. Grymt sugen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *