Åtta-veckor-till-nyårslöften

Åtta ynka veckor kvar på 2014. För lika många veckor sedan satte jag upp tre utmaningar: Att cykla mer, att träna överkroppen mer och att springa i mörket. Cyklat mer har jag faktiskt inte gjort ett dugg. Den kommer istället få lämna förrådet till förmån för någon annans förråd.

Tränat mer överkropp – absolut! Där satt ju en del av problemen som gav huvudvärk och annat bry. Så check på den. Kvällslöpning  och mörkerlöpning: Ja, jag kommer inte ifrån det nu längre, när mörkret lägger sig långt innan middagen står på bordet, men jag tar chans till dagsljus när det går. Som igår.

20141104_142905~2 20141104_141533~2Springa i dagsljus när det fanns en chans. Så mycket mer levande.

20141104_151930~2
…och sen i gymmet. Nästan som hemma. Helt själv.

Slutsats och fortsättningsvis: Skrotar en utmaning och omvandlar två till löften och passar på att lägga till ett par de sista 8 veckorna på året.

1. Träna mer överkroppsstyrka OCH underkroppsstyrka. Inte frångå symmetrin.
2. Med bredare axlar känner jag mig säkert också tryggare under mörkerlöpningen, så löpning i mörker ska det bli även fortsättningsvis.
3. Hålla ett 8 veckors träningsprogram för löpningen, som började denna vecka och varar fram till nyårsafton. Hur ska jag sen fira det tro?
4. SKRIVA TRÄNINGSKALENDER!

Jag är sämst på att skriva träningskalender, men jag är nyfiken på hur det påverkar mig. Mina träningsprogram är idag min kalender och jag vet hur mina träningsveckor brukar se ut. Jag är ingen ”summerare” och vet inte riktigt vad jag behöver ha siffrorna till. Jag har lyckats träna och springa på väldigt bra ändå. Hållit mig till träningsprogram hyfsat ok utifrån mina förutsättningar och nåt mina mål. Genomfört mina lopp och haft fantastiskt kul. Det ger väldigt mycket information i sig.

Nu undrar jag  vad som händer med mig med en träningskalender. Jag var en Funbeatare för en massa år sedan, men det för mycket av att titta på vad andra pysslar med och en bit tävling i det hela. Jag stängde ner och fokuserade på mitt, och så mycket bättre, mer träningsglädje och mer njutning det blev. Dessutom mindre träningsmängd. Ett plus för min del.

Nu ska det blir penna och papper, rita smileys, och anteckna sinnestillstånd och känslan i kroppen snarare än antalet repetitioner i gymmet och mil i benen. För är det något jag är nyfiken på så är det vad det blir för känsla och resultat i träningen utifrån hur kropp och knopp mår och utifrån tankarna som flyger med mig. Användbar information.

8 veckor kvar på 2014! Sätta upp några mål, löften, utmaningar kanske? Kanske ta tag i det där nyårslöftet du satte upp för 44 veckor sedan?

3 Comments

  1. Nämen sälj inte cykeln för tusan! Vi ska ju ha cyklande möten när våren kommer. Perfekt substitut för löpning om man råkat springa sig lite sliten dessutom. Jag kommer och låser fast den till dig så du inte råkar sälja den…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *