Att plantera frön på arbetsplatser

Jag höll föreläsning på ett frukostmöte igår tillsammans med en vän och samarbetspartner. Motiverade som tusan att få möta ett gäng som arbetar i offentliga verksamheter och få tillfälle att föra vikten av god hälsa på tal. Egentligen Inte bara vikten av god hälsa, utan även nöjet med och njutningen av god hälsa. Rubriken på föreläsningen var ”Vad kan du göra för att orka mer?”.

Dagen till ära hade nästan dubbelt så många anmält sig till frukostmötet jämfört med andra tillfällen. Ämnet lockade och kändes förmodligen ytterst relevant för många. Min gissning är nämligen att de som orkar, mår bra, trivs, inte stressar så mycket och är nöjda med sin plats i livet, inte anmäler sig till en sådan föreläsning. En stor klick anmäler sig heller inte pga att de har för mycket att göra.

Efter över 10 års egen erfarenhet i offentlig verksamhet så signalerar ryggmärgen att det finns ett problem med ohälsa på arbetsplatser. Det krävs det ingen raketforskare för att notera, men det är inte alltid tydligt för alla att se. Ohälsa på arbetsplatser är mycket uppmärksammat i media, i hälsobranschen OCH på arbetsplatser, men att uppmärksamma innebär inte att man åtgärdar.

Idag var temat god hälsa uppdelat på stress, kost och träning – med en timme till förfogande. Det är en självklarhet att tala om att det inte finns några quick-fix för att må bra i sin livssituation. Det talar lite emot att samtidigt hinna uppmärksamma, medvetandegöra, informera, påverka och tillslut förändra världen lite grann – på en endaste timme. För det är min högsta önskan – göra en förändring om det så handlar om att bara hjälpa en enda människa att må lite bättre. Tycka om sig själv lite mer.

20140523_082547 20140523_080208 IMG_2045

Jag hade velat komma med lösningar på alla problem. Ge en lista på så här ska du göra, men först och främst måste man medvetandegöra för sig själv att eller om det finns ett problem som behöver åtgärdas. Jag kan bara så ett frö och ge verktyg. Därefter måste man själv hitta motivation och sen börja agera. Du är själv chauffören i ditt liv, talade Petra om idag på föreläsningen, och precis så är det – om så vägen är platt eller liknar en berg-och-dalbana. Vilka du har med på din färd och vilka som är till hjälp väljer du. Du bestämmer hur resan ser ut, och med små medel kan du göra stora förändringar. Att bara bli medveten om att någonting måste göras, är ett stort steg.

Det känns lite hopplöst att få erfara att många lever med en stress i sitt arbete som innebär att man så ofta går och känner sig trött och orkeslös. Om och om uttrycker man sitt missnöje inför andra och mår helt enkelt inte bra. Samtidigt är så lojal mot sin arbetsgivare att man inte säger ifrån och gör något åt det när det hopar sig för mycket. Trots att hälsan är i fara. Då blir det dessutom ett ytterligare stressmoment, att även behöva tänka på sin hälsa. Arbetsgivarens främsta intresse borde vara att medarbetare mår bra, håller sig friska och sunda för att kunna prestera bättre och därmed ge företaget högre vinst.

Samtidigt är det var och ens ansvar att ta hand om sig själv. Att man lever sunt – äter bra mat i tillräcklig omfattning och rör på sig kan inte arbetsgivaren hålla efter. Inte heller att man får ordentligt med sömn på natten. Däremot kan hälsofrämjande arbete uppmuntras från arbetsgivarens sida genom att öppna för mer kunskap och fler möjligheter till medarbetares egna förändringsarbeten. Det är relativt billigt i förhållande till kostnader för sjukskrivning och rehabilitering. Ett gott hälsoarbete ger medarbetare en möjlighet att bli och få vara rustade för tuffa tider och kunna hantera det på ett förhållandevis hälsosamt sätt.

WHOs definition av hälsa är: ”högsta möjliga välbefinnande hos den enskilde/a individen, fysiskt, andligt, psykiskt och socialt och ej enbart i frånvaro av sjukdom”. Det är mycket att uppnå och du själv gör jobbet, men du kan ta hjälp av andra som ger dig verktyg att arbeta med. Låt det sedan ta den tid det behöver.

Slow-fix-listan – 7 livsstilsbeteenden som man funnit vara mest hälsofrämjande:

  • Inte röka
  • Måttlig alkoholkonsumtion
  • 7-8 timmars sömn per dygn
  • Lämplig kroppsvikt
  • Undvika onyttig mat
  • Regelbunden frukost
  • Regelbunden motion och fysisk aktivitet

De 7 livsstilsbeteenden säger ingenting om hur du ska hantera stress, men med dessa 7 rustar du dig för att bättre kunna hantera stress. Ta tid till att arbeta förebyggande!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *