Att drilla Gerillalöpare

På den soligaste av lördagar vaknar man med den grymmaste av förkylningar. Inte för att den är värst på något vis, det är ju bara en förkylning, utan för att den kommer så olägligt. Idag ska jag ju få njuta av löpning och alla förutsättningar är bäst, utom just detta med förkylning. Men allt går om man vill, för det händer något när man får på sig träningskläder och träffar träningsglada, och när man ska få göra det som just nu är roligast – att inspirera andra till löpning. Jag får bara stuva om lite i planerna.

Kl 10.00 samlas Malmö Gerillalöpare i Bulltofta Rekreationsområde för lördagslöpning. Idag står det intervaller på schemat i min regi. Malmö Gerillalöpare springer på energi och glädje, och kostar bara i svett. Mer behövs inte. Energi och glädje kan alla trolla fram och då kan man också alla springa. Idag räckte det och blev över! Löpgruppen är duktig på att sprida glädje, inspiration och visa på att det inte behöver vara så krångligt det där med att få till bra löpning. Ett gäng drog iväg i 5 km-spåret och ett gäng testar sig i intervaller.

Jag hade planerat ett pass bestående av uppvärmning, lite löpskolning och intervaller. 5 x 3 min med 1 min vila. En avslutning med ett par kilometers lugn nerjogg. Ett upplägg som passar alla, och som passar bra inför nästa helgs lopp – Malmömilen. Jag vet att många kommer starta, men kanske slarvar lite med intervallpassen trots att det kan ge så mycket. Intervallpass är alltid lättare att genomföra når någon annan säger till en vad man ska göra och pushar på en. När det finns ett gäng fina människor runt omkring blir det dessutom roligt! Min roll idag var att uppmuntra, inspirera, pusha, skrika glada tillrop, räkna ner och framför allt berömma för en enormt bra prestation! Alla kan!

20140607_101839 20140607_101653

Passet fick förläggas på en cirkelyta där jag slapp springa med förkylning, och där gruppen kan samlas för mellan-pepp i vilan. Då kvittar det att några är supersnabba och andra ”bara” snabba. Det blir en grupp som tävlar med varandra. Inte mot varandra.

Svårigheten för löparna idag var nog att tagga ner och inte bre på för mycket från början. Det är en konst att spara på laddningen och inte bli urladdad efter endast en intervall. EN treminutersintervall är en sak, men 5 st kräver disponering av krafter. Alla intervaller bör genomföras med någorlunda samma ansträngning, och möjligen en liten extra växel i sista intervallen. Det gäller att bedöma hur snabbt jag bör springa första intervallen för att orka 4 till. Ordet ”intervaller” har ett rykte om sig att det ska vara jobbigt! Det föregås ofta av ett ”Usch!”. Visst ska det kännas jobbigt, men man ska inte behöva få känslan av att man aldrig vill springa igen – efter två intervaller.

20140607_103317
Nöjda och glada gerillalöpare efteråt.

20140607_103826
Nöjd och glad löpcoach som känner sig lite friskare.

Bra presterat alla! Lördagen den 5 juli kör vi intervaller nästa gång. Bulltofta Rekreationsområde. Kl 10.00. Vill du veta mer om Malmö Gerillalöpare – läs i juni-numret av Runner’s World och på facebooksidan. Där kan ni hålla koll på övriga löpträningstider.

2 Comments

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *