Att coacha en järn-kvinna

Med detta inlägg tänkte jag hedra den viktiga, roliga och fantastiska träningen som sker utanför den faktiska idrottens arena. Jag har en av mina klienter i åtanke som jobbar på just detta och gör häftiga framsteg. Triathlon är hennes grej. Långa distanser. Vi snackar Ironman. Under våra PT-tillfällen befinner vi oss inte ute i löpspåret, inte i vattnet i simhallen och inte på cykeln. Vi rör oss på gymmet med enkla redskap och med stort fokus på de små länkarna i kroppen.

Vi jobbar med stabilitetsträning av skulderparti/axlar, bål och höfter och vi förbättrar rörlighet av samma områden – axlar, rygg, skuldror och höfter, för att hon ska bli en bättre simmare. Vi jobbar på bättre aktivitet i muskler till förmån för löpningen och cyklingen. Vi satsar på råstyrka i ben och rumpa till fördel för alla grenar. Ja helkroppsträning men med punktinsatser på vissa specifika områden som min klient måste förbättra för att hela kapacitetskedjan ska fungera.

På tre månader har vi kommit en bra bit. Armtagen fungerar mycket bättre i simningen. Bålen stabiliserar kroppen i vattnet och kraftutvecklingen blir bättre. Med bålens hjälp, med förbättrad rörlighet och förbättrad styrka i ben/rumpa upplevs spinningpassen mer effektiva. (De är inte tal om att passen ska kännas lättare. Då är man fel ute…) Löpningen kommer garanterat att upplevas ännu roligare framöver.

12388138_922063041222965_838029229_n

Jag säger ”vi” för det är ett verkligt samarbete. Jag är lyhörd för min klients upplevelser, hur kroppen lyder och hur den för sig. Hon lyssnar på vilka rekommendationerna är utifrån just hennes förutsättningar. Hon suger åt sig, tränar på egen hand och har i åtanke vad kroppen behöver. Hon tar träning på allvar och förstår att enbart ett allmänt träningsupplägg inte är det bästa för alla. Det måste man göra om man vill ta sig framåt, utvecklas och bli bättre.

Jag tror att denna typ av träning är eftersatt hos många, speciellt elitmotinärer, då man saknar kunskap om behov utöver ”ren” simning, cykling och löpning, eller vad det än handlar om. Man pratar om vad man skulle behöva, men vet inte hur man åstadkommer det. Passuppläggen i bassängen, på cykeln och med löparskorna på, varieras för att man ska utvecklas i det man slutligen ska tävla i, men har man koll på hur kedjan fungerar?

Utan att vara proffs på någon av de aktuella idrotterna så ser jag vilka kapaciteter kroppen behöver och behöver förbättra, och var koncentration och fokus bör ligga i träningen. Jag vet att den som jobbar på vårt sätt kommer ha stora fördelar gentemot de som inte jobbar med sina kedjor och länkar. Jag tror att min klient blir farlig under 2016 års triathlontävlingar. Just sayin’…

12380469_10153296893851048_49377716_n

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *