Planering och prestation

I väntan på de första riktiga vårtecknen dundrar jag in i februari! Kanske årets mest hektiska månad faktiskt! Det är slutspurten för förberedelserna inför Stävie Trail och den sista dagen i månaden innebär att den första nummerlappen kommer delas ut. Denna månad kräver planering av träningen och i och med detta vill jag skriva lite om prestation, prestationskrav och planering. Det kommer bli fler än ett inlägg. 🙂

Jag börjar med planering. Planeringen hjälper mig att prestera på lagom nivå. Vad är lagom då? Lagom är 3-4 pass löpning i veckan där ett pass är långt och ett pass är intervaller. Det har varit planen sedan länge. Resten varierar beroende på humör, väder, tid, sällskap m.m. Planeringen hjälper mig att hålla en bra fördelning över veckan. Dels kan jag se till att jag ska kunna hinna med och dels att det inte blir tre pass på raken fredag-söndag för att annat kommit i vägen.

Planeringen hjälper mig också att hålla mig lugn och med lagom krav på mig. Det här ska göras och inte mer. Det är ingen tävling veckorna emellan och framförallt inte tävling mot någon annan. Jag kan känna mig nöjd att jag lyckats genomföra veckoplanen. Lyckas jag inte så har det sin förklaring som jag kan ta med in i kommande veckas planering. Ingen stress. Livet kan komma emellan och då får man prioritera om. Ingen kommer att straffa mig för att jag inte lyckats med planen och det finns ingen mening med att straffa sig själv. Det är dessutom inget misslyckande. Bara en ny plan.

Min kalender ser helt olika ut vecka för vecka. Det är en fördel. Jag sitter inte fast i en kontorsstol kl 8-16. Jag har det extremt flexibelt. Hade jag haft sådan arbetstid hade jag fått vara ännu mer noga med tiden och kanske haft fasta träningsdagar vecka efter vecka, eller tagit till lösningar som transportlöpning och lunchlöpning och garanterat helglöpning.

Planering och disciplin går hand i hand. Planen finns där för att genomföras och behöver den ändras så ska det vara för en giltig orsak, inte för en dålig ursäkt.

Planering är A och O. Alltid! Annars är det lätt att skjuta på saker. Skjuter jag på löpning blir det trassligt på annat vis. Jag har ett mål i sikte. Ett lopp. Långt lopp. Men resultatet och belöningen kommer inte förrän i juni. Därför är varje veckas utgång och resultat extra viktigt att uppmärksamma. Varje veckas träning är det närmast stående målet. Loppet i juni är resultatet av veckors och månaders planering och genomförande. Loppet är belöningen.

Jag tänker inte så mycket på juni. Jag tänker på nästa löppass. Jag laddar, bestämmer mig, genomför och utvärderar. Sen in i nästa löppass. Gläds och njuter. Finns det något alternativ egentligen?

Hur noga behöver du vara med planering för att få det gjort?

One Comment

  1. Pingback: Finväderkrav – Sarah Jaxell

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *