150 minuter i veckan

150 minuter fysisk aktivitet i veckan av minst måttlig intensitet. Till grund ligger de internationella riktlinjerna som Världshälsoorganisationen (WHO) tog fram 2011. Svenska Läkarsällskapet har tagit det vidare och formulerat rekommendationer för vuxna med lite mer detaljerad information hur detta med 150 minuter i veckan kan gå till. Du kan klicka in dig på Folkhälsomyndighetens hemsida för att läsa på. Jag kommer gå igenom här framöver hur du kan se på saken.

Det här är inget humbug eller trams. Det här är viktigt och det finns inget att säga nej till. Inget man kan vifta bort bara och säga att det inte är något för mig. Det är väldigt lite som krävs för att få stor effekt på sin hälsa. Väldigt små risker, men stora vinster. Alla kan och alla bör. Det handlar om din hälsa och hur länge du vill hålla dig vid liv. Det handlar även om vad du vill vara för förebild för de runt omkring dig. Både dina barn och barnbarn men även andra vuxna runt omkring dig. Det är aldrig försent att börja.

Den här lilla insatsen några gånger i veckan minskar dina risker att drabbas av de vanligaste folksjukdomarna. Hjärtkärlsjukdomar, övervikt och där till relaterade åkommor, cancer, t.ex. tjocktarmscancer och bröstcancer, samt benskörhet och de risker som kommer med det. Dessutom har fysisk aktivitet stor påverkan på din mentala hälsa. Fysisk aktivitet minskar risken för förtida död – helt enkelt. Lägg även till att du kan bli av med vardaglig värk i rygg och axlar, huvudvärk, minska stress, lindra magbesvär och stärka ditt försvar mot infektioner.

För vissa är detta något helt naturligt. 150 minuter dvs 2,5 h i veckan och kanske mer där till är inbakat i rutinerna sedan länge, men för andra kan det vara något helt nytt. Enkel matematik – 150 minuter fysisk aktivitet av måttlig intensitet motsvarar 30 minuter promenad 5 dagar i veckan.

Jag har många gånger hört ”jag hinner inte träna”. Verkligen? Hinner du inte? Det fina i kråksången är att 150 minuter inte ska vara avklarade på en gång, en gång i veckan. Ju fler tillfällen utspritt under veckan desto bättre. Aktivitetet bör dock utföras minst 10 minuter i taget. 15 minuter promenad till jobbet på morgonen, och 15 minuter på väg hem från jobbet? Börja där, sen är dörren öppen.

Vill du sätta igång? Vill du hjälpa andra att sätta igång? Gå med i Facebook-evenemanget 150 minuter fysisk aktivitet i veckan under 2016. Var med och du gör vad du kan för att förebygga ohälsa. Deltar du kan du ta hjälp av andra inspiratörer och du kan själv låta dig inspireras. Dela, tagga dina vänner, dra ihop ett gäng, hitta träningstillfällen tillsammans. Hjälp andra att få idéer på träningsformer och träningspass. Tips, råd och inspiration på ett och samma ställe under 2016 för ett gemensamt hälsolyft.

Det finns mycket mer klokt att få tips kring så titta in här.

IMG_4289 (kopia)

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *